Sáňkaři ze Smržovky, reprezentanti České republiky, už od listopadu bojují v seriálu světového poháru. Začali v rakouském Innsbrucku, v prosinci pokračovali v Americe a před Vánoci končili v Calgary. Po vánoční pauze, už třetího ledna odjeli do lotyšské Siguldy.

Dvojkaři překvapili

„Dvojkaři Kvíčala a Kubera docela mile překvapili. Umístili se do patnácté pozice, což je v porovnání se světovou konkurencí dobré. Trochu více jsme čekali od bratří Brožů. Počítali jsme, že budou do desátého místa, ale zatím se jim nedařilo. Družstvo doplnila ještě Tereza Nosková, která ale měla víc jak rok pauzu kvůli zdravotním problémům s páteří. Ale ty už se vyřešily. Další závodník, Ondra Hyman, v kategorii mužů jezdí svůj standart kolem čtyřiadvacátého místa, což jsme mysleli, že bude v letošní sezóně také lepší. Celkově jsme očekávali, že se sezóna bude vyvíjet lépe," zhodnotil dosavadní výkony sáňkařů Drahoslav Hušek, předseda Českomoravské sáňkařské asociace.

Chybí jim ale vývoj

Závodníci teď mají za sebou už čtyři starty na světovém poháru, tedy tak polovinu sezóny. Před vánočními svátky si trenéři s vedením asociace sedli a řešili, co a jak vylepšit, aby výkony splnily očekávání. „V České republice chybí systematická podpora technického vývoje materiálu. Jsme závislí na tom, kdo je ochotný nám co prodá, kde co seženeme. Kdysi jsme se tady už snažili otevřít jakýsi inženýring na vývoj materiálu, který je potřeba při výrobě saní, třeba kování. Zčásti se nám to povedlo. Mohli jsme vyzkoušet třeba vany, které se vyráběly tady v Čechách. Ale to bylo všechno. Snažili jsme se také oslovit výzkumný ústav metalurgický ohledně vývoje materiálu, ze kterého se vyrábí kování saní. Bohužel, my jako svaz na to nemáme prostředky. A v tom je pak problém. Jsme tak závislí na tom, kdo nám co nechá," okomentoval situaci českých sáňkařů předseda asociace.

Výsledky a nedostatky ale určitě neomlouvají kvalitou materiálu. Jsou si vědomí, že chyby dělají i závodníci. „Je výhoda, že všechny světové poháry jsou přenášené do televize živě, že si dnes můžete zpětně každý závod na videu prohlédnout a rozebrat, můžete si jízdy vrátit, zpomalit, říct si, v čem byla chyba. Chyby dělá celý svět, ale ostatní jedou rychleji. My máme materiál takový, jaký máme. A ten výkony určitě ovlivňuje," vysvětlil Drahoslav Hušek.

Stojí je to statisíce

Výjezdy sáňkařského reprezentačního týmu, ve kterém excelují závodníci ze Smržovky, není levnou záležitostí. „Šli jsme dvěma cestami. Vyráběli jsme saně sami tady v Čechách, se spřízněnými firmami, které nám to vyrobily za luxusní cenu. Loni jsme je nakoupili od rakouského dodavatele. Saně, které jsme koupili v Rakousku, zaplatilo ministerstvo obrany z rozpočtu liberecké Dukly. Nebyla to levná záležitost. Dvojky pro bratry Brožovy stály tři sta tisíc korun. Za to si už koupíte docela slušné, pěkné auto. Ale jsou kvalitní, dělají se na míru, všechno se vyvíjí, jak materiál, tak vany. Není to sériová výroba, tím se to prodraží. Navíc v Rakousku má pracovní síla jiné platy a i to se do saní potom promítne," vysvětlil pořizování saní Drahoslav Hušek.

Musí být na míru

Nejlepší saně jsou tedy ty ušité na míru. U dospělých už to takový problém nebývá, ale u mládeže, pokud během roku ještě povyroste nebo změní svoji tělesnou schránku, jsou v podstatě v další sezóně nepoužitelné a musí se předělat nebo musí závodník dostat nové. „Děti často vyrostou během roku o deset centimetrů. Neustále se saně pak upravují. Ani u juniorských kategorií se dnes totiž nedá jezdit na sériových saních, pokud chceme být konkurenceschopní. Už se musí stavět speciály, jiná cesta není. Dnes už jsou výrobci, kteří vyrábí saně sériově, například v Lotyšsku. A další, kteří je zhotoví přesně na zakázku," upřesnil pořizování saní předseda asociace.

Tábory jsou nutné

Už pořízení saní spolkne na samém začátky stovky tisíc korun. A samotné výjezdy další. Jen na začátku sezóny, kdy startovali čeští reprezentanti v Americe, přistály na stole asociace účty za víc jak osm set tisíc korun.

Jeden běžný závod světového poháru vyjde přibližně na sedmdesát tisíc. Závodům předcházela ještě série výcvikových táborů a to, jak uvedl Drahoslav Hušek, je teprve pořádná řacha. „To je vůbec drahá záležitost, na kterou nám mezinárodní federace nepřidá ani cent, na světové poháry máme od ní příspěvky. Pomohla nám ale Dukla Praha," uvedl předseda.

Jak si vede mládež?

A jak je na tom český sáňkařský sport s mládeží?

„Mládež už za sebou má také sérii závodů, kterým předcházely právě výcvikové tábory. „Junioři začínali školou v Oberhofu, pak pokračovali na výcvikovém táboře ve Königsee a ještě přejeli do rakouského Igls. Pak dostali týden volna, aby si mohli splnit svoje povinnosti ve škole. Potom jeli na tábor do Lilehammeru v Norsku a také tam absolvovali závod světového poháru. V Lilehammeru se bude také konat světová olympiáda mládeže. Odtud pak odjeli ještě na další světový pohár v Siguldě, Königsee a Igls. V podstatě pět týdnů před vánočními svátky nebyli doma. Což může být také pro některé náročné. Jsou mezi nimi ještě děti a může se jim i stýskat, " řekl k mládežnickým kategoriím předseda Hušek.

Hlavně Smržovka

Většinu týmu tvoří mládežníci ze Smržovky, které doplňuje závodník z Klášterce nad Ohří a z Ústí nad Labem. Dalo by se tedy říct, že nebýt Smržováků, nemá Česká republika zástupce v sáňkařském sportu.

„Až tak se to říct zase nedá. V týmu dospělých je jeden závodník z Jistebska, tedy „za kopcem", ostatní jsou ze Smržovky. Problém u nás je spíše v tom, že nemáme dráhy. Smržovka má dráhu, proto je tady největší členská základna. Dráha se v uplynulém roce využila maximálně. Byla v provozu od dvacátého července až do konce září. Potom jsme museli udělat nutnou údržbu, aby byla bezpečná a provozuschopná," dodal Drahoslav Hušek s tím, že by si určitě Smržovka už zasloužila dráhu novou.

Studie je už hotová

„Máme vypracovanou kompletní studii na rekonstrukci celé dráhy. Chybí jen taková maličkost, přibližně tři sta padesát milionů korun na realizaci. Ale to by byla pořád dráha bez umělého ledu. Pokud bychom chtěli takovou, pak si musíme připravit víc jak jednu miliardu korun," popsal situaci kolem smržovské dráhy a přání všech sáňkařů Drahoslav Hušek.