„Pokles objednávek pociťujeme, situace ale zatím není taková, že bychom museli uvažovat například o propouštění našich zaměstnanců,“ potvrdil Deníku finanční ředitel hodkovické společnosti Monroe Czechia Martin Stuchlík.

O tom, jaký vliv bude mít krize na dodavatelské firmy, které jsou na produkci automobilek závislé, ale nechtěl spekulovat. „Určitě se nás to dotkne. Zatím ale nevíme v jakém rozsahu. Situace se totiž každý týden mění. Mladoboleslavská Škodovka by měla v tomto týdnu přerušit výrobu. K podobnému kroku se navíc chystají i někteří naši další zákazníci,“ uvedl Martin Stuchlík.

Největší česká automobilka počítá s tím, že výrobní linky zastaví na celých pět dní. Podle člena představenstva Škody Auto Freda Kapplera kvůli tomu vyrobí v Mladé Boleslavi zhruba o třináct tisíc vozů méně než bylo původně plánováno.

Tato odstávka by navíc neměla být v letošním roce tou poslední. Dvoutýdenní nucenou dovolenou by měli mít zaměstnanci automobilky i během Vánoc.

První úsporná opatření již produkuje také chrastavský závod společnosti Grupo Antolin. Také díky tomu se mu zatím daří držet výrobu na obvyklé úrovni. „Naštěstí máme více zákazníků, takže například to, co ztrácíme při obchodu s mladoboleslavskou Škodovkou, nám vyrovnávají projekty, které běží lépe, než jsme plánovali. Ale je otázka, jak dlouho to takhle vydrží,“ vyjádřil již před časem pro Deník své obavy ředitel chrastavského závodu Petr Papánek.

Na nižší počet zakázek se připravuje také jablonecký výrobce brzdových systémů a dílů pro osobní automobily Lucas Varity. Podle svého finančního ředitele Vladislava Šimíka zaznamenává společnost signály, které naznačují vůli jejích odběratelů k omezování výroby.

„Informace se mění den ze dne takže nedokážu vyčíslit, jakým způsobem se na nás krize podepíše. Svoji výrobu zatím neomezujeme. Nikde ale není napsáno, že se to nemůže změnit,“ poznamenal finanční ředitel.

Podle předsedy krajské Asociace samostatných odborů Milana Šubrta sice zatím dodavatelé svoji výrobu neomezují, někde však již dochází k omezování přesčasových prací. „Přesčasů mohli dělat lidé vždycky hrozně moc. Teď ale nemají téměř žádné,“ dodal Milan Šubrt.