I když ve firmě není založená odborová organizace, musí zaměstnavatel podle krajského sdružení Asociace samostatných odborů v Libereckém kraji informovat své zaměstnance o případných plánovaných změnách. To se podle předsedy ASO Milana Šubrta ovšem často neděje.

„Nestačí, když vedení firmy vyvěsí nějakou informaci v podniku na nástěnku. Zaměstnavatel je povinen každého jednotlivého zaměstnance informovat například o ekonomické situaci ve firmě, o případných dopadech hospodářské krize, o chystaném propouštění, zkrátka kam bude podnik v nejbližší době směřovat a co jednotlivého zaměstnance v této době čeká,“ vysvětlil Milan Šubrt.

Mezi podobné informace patří třeba také hlučnost na pracovišti, kterou by mělo vedení firmy s pracovníky řešit – firma by měla zaměstnancům říci, jak vysoká je hlučnost a jak bude proti ní postupovat, aby se chránilo zdraví zaměstnanců.

„K podobným tématům patří také i to, jestli se nebude podnik spojovat s jinou firmou či přejmenovávat,“ upozornil Milan Šubrt. „V období krize by měl zaměstnavatel pracovníkům prozradit ekonomické ukazatele, kolik firma vyrobí, kolik prodá a podobně,“ dodal.

Jestliže firma se zaměstnanci nekomunikuje tak, jak má, pak by mohli lidé v podniku založit vlastní odborovou organizaci, k jejímuž vzniku stačí tři pracovníci v jedné firmě, s níž podle zákona musí zaměstnavatel jednat. Také mohou podat podnět na příslušný inspektorát práce. Inspekce věc prošetří, a pokud zjistí, že podnik neplní své povinnosti uložené zákonem, může mu uložit pokutu až do výše 200 tisíc korun.

„Ve firmách, kde působí odborová organizace, je zaměstnavatel povinen o všem důležitém informovat odbory. Ne ale s tím, koho si vybere on sám, ale se závodním výborem a určeným jednatelem,“ doplnil předseda odborů.