Tep podnikání je intenzivnější s rychlejší. Manažeři vyhledávají rychlou přepravu. Malá letadla nejvíce přistávají u Mnichova Hradiště a v Liberci.
Zájem je podle pilotů především ze strany zahraničních majitelů firem. Čeští podnikatelé na Liberecku zatím takovou potřebu nemají, a tak jediným pravidelným uživatelem leteckého spojení je Libor Liška z Jablonce nad Nisou.
Ten se ovšem vymyká běžným cestujícím, protože si letoun sám pilotuje. Na cesty do Bratislavy, Košic, Popradu Trenčína či Vídně používá dvoumotorový stroj L 200 Morava. „Často cestuji a k mým partnerům je to vzduchem podstatně rychlejší než po silnici. A to dokonce i do Brna. Při veletrhu bývá dálnice často ucpaná,“ říká podnikatel. Letadlem je to nejen rychlejší, ale i pohodlnější a bez stresu.
Libor Liška si před deseti roky pořídil pilotní průkaz a splnil si tak jeden z klukovských snů. Po čase se mu ze sportovního létání nad okolními horami stala pracovní záležitost. „Ani služební lety nejsou pro mne pouhou povinností, ale jakýmsi pracovním zpestřením,“ vysvětluje jablonecký pilot.
Na otázku, zda létání nezatěžuje rozpočet firmy, nezná přesnou odpověď. „Někdy je důležitější rychlost než náklady na cestu,“ poznamenává Liška. Autem, vlakem nebo pravidelnou leteckou linkou z Ruzyně by za jeden den těžko zvládl služební jednání v Bratislavě nebo v Košicích. Letadlem z Liberce ano.
„Pro firmu by nebylo výhodné vlastnit pětimístnou Moravu, ale její zapůjčení na několik dnů či týdnů v roce není příliš nákladné, zvláště, když si pilotuji sám,“ dodává jablonecký podnikatel.
Zda se k cestám vzduchem připojí i další podnikatelé nebo cestující a výrazněji se rozšíří využívání letišť v Libereckém kraji není jisté. Plány na vybudování betonové dráhy a letištního zázemí pro stroje a cestující na libereckém letišti jsou stále jen na papíře.