Značka Lejaan, která letos v listopadu oslaví dvouleté výročí své existence, sází na inovativní tkaninu vyrobenou z celulózových vláken. Lyocell vzniká v uzavřeném výrobním cyklu z vláken získávaných z eukalyptového dřeva, díky čemuž jsou výsledné produkty stoprocentně odbouratelné.

Ložní prádlo neobsahuje žádné kovové či plastové součástky. Zipy či knoflíky nahradila všitá kapsa, do které se deka či polštář vloží.

„Gramáž, strukturu, barvu i složení materiálů si podle našich návrhů necháváme vyrábět na míru pro naši značku. To na našem trhu není běžné,“ zdůraznil spolumajitel firmy Marcel Gecov. Povlečení se šije v Čechách a kromě zmíněného Lyocellu nabízí i ložní prádlo z bavlny a organické bavlny.

Firma Mikov s desetimilionovým měsíčním obratem ročně vyrobí přes 200 tisíc nožíků ve tvaru rybiček.
Originální nůž. Legendární rybička je pro šéfa firmy Mikov srdeční záležitostí

Struktura jejich prádla a výrobní know-how mají kořeny v hotelovém oboru, takže povlečení se může prát na vysoké teploty a mandlovat. Látku nestříhají, ale trhají ve směru nitě, proto se po vyprání prádlo nekroutí. „Snažíme se, aby naše produkty byly v co největší míře udržitelné, příjemné na dotek a měly velikou výdrž. Chceme ukázat, že i povlečení může být sexy,“ podotkl Gecov s tím, že samotné ložní prádlo má dopad na kvalitu spánku. „Cílem bylo přinést jednoduchý design a řemeslnou kvalitu do ložnic Čechů,“ dodal.

Zakladatelé značky LejaanZakladatelé značky LejaanZdroj: se svolením Lejaan

Pro své sídlo si vybrali Liberec. Jednak k němu poutá zakladatele firmy osobní vztah, zároveň má textilní historie města pod Ještědem pro ně až spirituální význam. Usadili se v zrekonstruované textilní hale, ve které zkombinovali původní industriální architekturu s designovými kousky v podobě skandinávského nábytku. „Představuje pro nás inspirativní prostor, zveme sem i hosty na soukromé nákupy,“ řekl Gecov.

Zatím se nemusí vypořádat s problémy aktuální doby, jako je energetická krize, zdražování a inflace. Nezaznamenali ani propad prodeje, spíše naopak. „Jsme přesvědčení o tom, že kvalitní ložní prádlo je investice, která se odrazí na kvalitě spánku. Podle mě se lidé budou snažit vyhýbat spotřebnímu zboží a víc přemýšlet, co si domů pořídí,“ zamyslel se jeden ze zakladatelů značky.

Pramen Vratislavické kyselky letos slaví 160 let od jeho objevení. Na trh se vrátila tradiční minerální voda ve skleněných lahvích.
Dáte si pomeranč, nebo citron? Vratislavická kyselka se vrátila na trh

Aktuálně v Chrastavě rekonstruují bývalou textilní halu, kam se plánují během příštího roku přesunout. Rádi by pronikli na evropské trhy a navázali spolupráci s architekty a provozovateli hotelů. „Stále chceme klást důraz na kvalitu a pocit hotelového komfortu i doma, to je pro nás nejdůležitější,“ uzavřel Marcel Gecov.

Lejaan
Za vznikem firmy stojí tři kamarádi Marcel Gecov, Jan Kmoch a Jan Bartoš, jejichž jména se v přesmyčkách promítla také do názvu značky. Lejaan na trh uvedli v roce 2020, přípravy však začaly už o tři roky dříve. Do jejích základů vložili znalosti hotelového provozu, ale i architektury a designu ze svých předchozích působení.