S manažerem lidských zdrojů AGC Flat Glass Czech, Liborem Sehnalem, jsme hovořili o tom, jak se i ve světě silných konkurentů dá podnikat odpovědně.

Jak se změnil Sklo Union od vstupu zahraničního investora?
Do výroby jsme investovali téměř dvacet miliard korun. Závody, které byly zaměřeny na prvovýrobu skla, dnes dokáží vyrobit výrobek s vysokou přidanou hodnotou. Vznikl závod na výrobu pokovených skel v Teplicích-Řetenicích, závod na výrobu matovaného skla v Dubí, závod zrcadel, barevných skel, závod na výrobu protipožárních skel. To podstatné, co se změnilo, je, že zásluhou této zahraniční investice jsme dnes firmou, která dokáže vyrábět plnou škálu výrobků ve vysokém standardu a kvalitě. Našimi výrobky předčíme konkurenci. A nabízíme jejich použití v každodenním životě.

V jakých oborech se s vašimi skly nejčastěji potkáme?
Ve stavebnictví máme v podstatě nosné dva segmenty. Jednak je to výroba izolačních dvojskel a trojskel. Ta v poslední době vzrůstá, protože tepelně izolační vlastnosti jsou pro koncového uživatele výhodné z hlediska úspory energií. A jednak jsou to fasády. S naším sklem se můžete setkat na fasádách Letiště Václava Havla nebo budovy České pojišťovny v Praze. Z našeho skla budou pravděpodobně dva komerční objekty Galerie Teplice a Fontána, které se v tuto chvíli staví v Teplicích, takže bychom tu měli mít vlastní vizitku. V tuto chvíli není stavebnictví v nejlepší kondici a samozřejmě se to projevuje na našich prodejích.
Další oblast využití našich skel jsou autoskla. Závod na výrobu autoskel je v Chudeřicích. Dá se říct, že je to jeden z největších závodů celé skupiny ve světě, protože v tuto chvíli má více než 1600 zaměstnanců a vyrábí veškerá skla, která jsou do automobilů zapotřebí. Výrobky se vyznačují vysokou inovativností. Například u čelních skel se snižuje váha, mají elektrické vytápění a umějí zobrazovat i údaje z palubního displeje. Vyrábíme samozřejmě i boční, zadní a střešní skla aut. V tuto chvíli jde na trh střešní sklo pro Mercedes, které je schopné regulovat své zbarvení podle intenzity světla. Nevyrábíme pro všechny automobily světa. Z těch prestižních jsou tu našimi zákazníky všechny německé automobilky od Mercedesu, BMW, Audi, Porsche přes koncern Škoda Auto. Jsme také výhradním dodavatelem společnosti Toyota, od které každoročně získáváme ceny Nejlepší dodavatel. Samozřejmě dodáváme skla i pro ostatní automobilky.
Třetí oblast našeho byznysu, která se v tuto chvíli intenzivně rozvíjí, jsou skla pro interiéry. Opět jsou to nadčasové věci: od barevných skel, ze kterých se dnes běžně vyrábějí obklady koupelen, které nahrazují dlaždičky, přes antibakteriální skla. Ta mají na svém povrchu vrstvu stříbra a používají se v nemocnicích, v jídelnách. Vyrábíme i sklo s integrovanými led-diodami, takže s osvětlením, které nevidíte.
A pak samozřejmě skla solární, což je záležitost krycích skel na solární panely, na solární zrcadla.

Co ekonomická krize a bezprostřední dopady na firmu?
Samozřejmě jsme uprostřed ekonomické krize. Na trhu se sklem v Evropě je ohromný převis nabídky. Zákazník se v době krize orientuje na sklo, které koupí co nejlevněji. V oblasti stavebnictví se to projevuje tak, že na zasklení oken lidi používají nejjednodušší typy zasklení, investoři u reprezentativních budov nepoužívají inteligentní skla. Ve stavebnictví dá se říct, že je pokles okolo až 40%. Druhá oblast, která rovněž není příliš v kondici, jsou solární skla. Na evropském trhu se prodávají solární panely, které jsou z 95% dovezené z Číny. Jejich kvalita odpovídá nižší ceně. Ale výrobci solární energie preferují čínské panely, protože v řadě států skončila podpora tohoto typu výroby energií.
V oblasti výroby autoskel máme pozici, která se příliš nemění. Je to hlavně proto, že máme celou řadu nových skel pro automobily na modely aut, které vyjedou až v horizontu několika let. No a v oblasti interiérových skel je to všechno o tom, že zákazník musí nejprve tyto výrobky poznat, vidět a možná mít možnost si je osahat, aby si je v budoucnu chtěl pořídit. Interiérová skla jsou věcí, která se jako segment postupně rozvíjí.

Jak se do vašeho byznysu promítá odpovědnost výrobce?
Naše skupina je partnerem FIFA a dodává veškeré střídačky i hráčské lavičky na mistrovství světa v Brazílii. Sklo, které zde použijeme, je jen půl milimetru silné, takže celá střídačka je proti klasickému sklu velmi lehká a konstruovaná tak, aby dvě skla slepená fólií vydržela zásah lahví, vlastně čímkoli. Fanoušci jsou totiž nevyzpytatelní a naše sklo musí ochránit hráče. Je to výrobek, který má naprosto neskutečnou budoucnost.
To je odpovědnost k našim zákazníkům, ale uvědomujeme si ji i v dalších směrech. Jsme firma, která taví sklo, takže produkujeme emise CO2. Ale každá tuna CO2, kterou vyprodukujeme na výrobu skla, ušetří v jiných místech devět tun, které se vůbec nevyprodukují. Tím, že do svých oken použijete nové generace skla, ušetříte náklady na topení a váš kotel neprodukuje zbytečné emise. Tím, že v autě máte skla, která jsou opatřena pokovenou vrstvou, jež zamezuje pronikání tepla do auta, šetříte opět CO2. Protože motor nemá takový ohromný výkon na klimatizaci, aby vám auto zchladil. Lidé nás mnohdy vnímají jako znečišťovatele s komíny, z nichž se kouří. Ale na druhou stranu surovina, kterou vyrábíme, šetří konečnému zákazníkovi jeho energie a peněženku. U něj už spočítat úsporu CO2 a jiných plynů jde celkem snadno. Snahou firmy je trvale udržitelný rozvoj a respektování ochrany životního prostředí do něj patří. Nejen výrobky s lepšími dopady na životní prostředí, ale i zavedení výrobních postupů, které používají nejčistější technologie.

A co vaše odpovědnost za zaměstnance?
Firma patří v republice k vyhledávaným zaměstnavatelům a pravidelně se umisťuje v první desítce nejlépe hodnocených zaměstnavatelů ČR. Není to náhodou. V personální politice zcela systematicky klademe důraz na dobré mezilidské vztahy na pracovišti, participaci zaměstnanců na rozhodování a cílech firmy, na osobní rozvoj lidí. Nápady lidí, které nemusejí směřovat jen do výroby, ale třeba i k marketingu, do oblasti životního prostředí apod. se dostávají do života jednoduchým způsobem přes firemní intranet. Takhle se nám například v roce 2010 sešlo přes 700 zajímavých nápadů a z toho více než 70 jsme zavedli do praxe. Zaměstnanci mají ale k dipozici i asistenční linku, na které každý může hlásit porušení pravidel Etického kodexu (ten se dotýká 13 hlavních oblastí), přitom platí zásada nepostižitelnosti. To znamená, že proti zaměstnanci, který informoval o možném porušení kodexu, nesmí být podniknuty žádné odvetné kroky. Platí totiž, že pravidla platí pro každého. Kromě toho, že se snažíme každoročně navyšovat platy, případně rozdat i 13. a 14. platy, poskytujeme lidem výpomoci v případech nezaviněných finančních potíží, bezúročné půjčky na pořízení bydlení nebo rekonstrukci bytu, odměny za dlouhodobý pracovní výkon a při odchodu do penze. I naši penzisté se účastní poznávacích zájezdů, setkání s vedením společnosti, dostávají příspěvek na stravování. Snažíme se, aby tu lidé byli spokojení a jednou za dva roky si spokojenost či nespokojenost lidí se systémem odměňování a zaměstnaneckých benefitů, zdravotní péče, komunikace i základních pracovních podmínek prostřednictvím nezávislé agentury v anonymních dotaznících ověřujeme. Firma úzce spolupracuje s vysokými školami, například libereckou Technickou univerzitou a má vlastní střední technickou školu.