V ohrožení jsou například knihkupci. Ti se budou snažit ze všech sil vydržet do vánočního období, které je pro jejich byznys zásadní. „Dlouhodobý trend proto uvidíme až za rok,“ řekl Deníku předseda Svazu českých knihkupců a nakladatelů Martin Vopěnka. „Každý se snaží krach nějak oddálit, ale když všichni dostávají svoje peníze později, tak se zvyšuje vnitřní dluh tohoto oboru,“ konstatoval.

Obchodníci „ždímají“ své rezervy i proto, že státní pomoc podle nich byla naprosto nedostatečná. Navíc úřady od ledna změnily podmínky jejího nastavení, takže na ni měl poté nárok jen ten, kdo si oproti předchozímu období vydělal méně než polovinu peněz. Knihkupci, kteří si založili e-shopy a slavili s nimi úspěch, proto přišli zkrátka. „Přitom zachraňovali celý byznys, protože nakladatelé díky tomu utržili aspoň něco,“ připomněl Vopěnka.

V ohrožení jsou hlavně obchody prodávající oblečení a obuv. „Jde o sezonní produkty, které objednáváte se značným předstihem, a pokud tyto prodejny zůstanou zavřené delší dobu, nemají šanci doprodat sklady,“ uvedl pro Deník prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Očekává, že v přímém ohrožení tak může být až čtvrtina těchto obchodů. „A to je střízlivé číslo, které předpokládá, že po otevření budou lidé připraveni utrácet,“ prohlásil.

Podle předsedy Retailové asociace Václava Hrbka se propad prodejů kvůli koronaviru dále dotkl prodejen společenského oblečení a šperků, ale i volnočasového oblečení. „Elektro mělo propady menší vzhledem k tomu, že si řada lidí musela zřídit vlastní kanceláře doma, anebo pořídit nové notebooky dětem pro on-line výuku,“ vysvětlil Hrbek.

Nepříznivý trend

Přestože přesná čísla o uzavírání obchodů zdaleka nejsou známá, určité náznaky nepříznivého trendu jsou zřejmé již nyní. Kupříkladu v prvním čtvrtletí letošního roku přerušilo živnost v oboru zprostředkování velkoobchodu podle statistik poradenské společnosti Dun & Bradstreet bezmála třikrát víc podnikatelů než za stejné období loňského roku. „Očekáváme, že část firem, které podnikají v maloobchodu a byly nuceny mít několik měsíců uzavřeny své provozovny, navzdory státní podpoře zkrachuje,“ řekla Deníku mluvčí Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.

Smůlu budou mít také zřejmě někteří prodejci keramiky či velikonočního a vánočního zboží, kteří nacházeli odbyt na trzích. „Neotevřou už někteří obchodníci z řad výrobců regionálních značek, kteří své produkty prodávali zejména turistům či měli sezonní sortiment,“ uvedla generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků Eva Svobodová.

Pronajímatelé prostor v obchodních centrech přesto věří, že se v nich obchod ihned rozjede. „Jsme přesvědčeni, že po znovuotevření 10. května budeme velmi rychle na původních předcovidových číslech,“ řekl Deníku předseda výkonného výboru Asociace nákupních center Jan Kubíček. Podle něj zatím v těchto centrech s prodejem skončilo jen pár provozoven. „Se všemi nájemci jsme v intenzivním kontaktu a snažíme se jim vyjít vstříc posunem termínu, případně dočasnými slevami z nájmu tak, aby své provozovny dokázali udržet,“ prohlásil.

Některá obchodní centra naopak získávají nové nájemce. Kupříkladu pražská Šestka v uplynulém půlroce otevřela nové knihkupectví a prodejnu sportovních potřeb. „Zatím jen v režimu výdejních okének,“ uvedla manažerka obchodního centra Šestka Michaela Němcová.

Lépe na tom budou řetězce

Byznysové problémy letos čekají hlavně malé obchodníky, lépe na tom zřejmě budou velké řetězce. Navzdory pandemii totiž na český trh loni nově vstoupilo 25 nových zahraničních maloobchodních značek, naopak jej 14 opustilo (viz tabulka). "Je jich o něco více než obvykle, ale mnohdy jde o dlouhodobé strategie firem," podotýká Jan Kotrbáček z poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

Čím hůř se kvůli koronaviru dařilo kamenným obchodům, tím víc si na své naopak přišly e-shopy. Kdo se na ně rychle přeorientoval, ten vydělal. „Češi začali nakupovat on-line také zboží, které si dříve pořizovali převážně v kamenných obchodech, od potravin přes drogistické zboží či léky až po kompletní vybavení domácnosti,“ řekl Deníku výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Nejen internetoví obchodníci počítají s tím, že zákazníci tento způsob nákupu již neopustí. „Díky pozitivní zkušenosti řada z nich bude využívat internetové obchody výrazně více než před pandemií,“ očekává Vetyška. V některých z nich také může být nadále zakořeněn strach z nákazy. „Obchodů v centrech měst a obchodních centrech bude ubývat. I po otevření se budou potýkat s odlivem zákazníků, kteří se ještě po jistou dobu budou obávat chodit nakupovat tak často,“ dodal Hrbek.

Vybrané zahraniční značky, začaly/skončily v roce 2020

Vstoupily na český trh: American Eagle, Gap, Rebel Queen, Saint Laurent (oblečení), Swatch, Sunglass Hut (doplňky) Grand Beds (nábytek)
 
Opustily český trh: Camaieu, Next, Promod (oblečení), Frey Wille, Tous (doplňky)
 
Zdroj: Cushman & Wakefield