Po roce tvrdé dřiny v pobočce obchodního řetězce Kaufland v Liberci – Rochlici konečně slízla smetanu. Byla jmenována do funkce vedoucí oddělení food, což je v hierarchii firmy jeden ze zástupců ředitele obchodního domu.

Smetana jí však zkysla velmi rychle. Po šokujících zkušenostech předminulou neděli rozvázala pracovní poměr a se svými zážitky se rozhodla podělit se čtenáři Deníku.

„Veřejnost sice už dnes tuší, jakým způsobem se zachází se zaměstnanci v obchodních řetězcích, ale moje zkušenost s Kauflandem je tak alarmující, že si myslím, že by se o ní mělo veřejně promluvit,“ říká Liberečanka Pavlína Nigrinová. V rochlické pobočce se za rok jejího působení ve funkci ředitele obchodního domu vystřídalo osm lidí. Po jejím jmenování na vyšší post nastoupil devátý, nebo spíš devátá. S mladší slečnou si dnes již bývalá zaměstnankyně od začátku nepadla do oka.

„Rozcházela jsem se s ní v některých zásadních pracovních názorech, ale vadilo mi hlavně její autoritativní vystupování a vulgární urážky zaměstnanců,“ vypráví a zmiňuje také systém jakéhosi „klientelismu“.

„Výjimkou nebylo jmenování kamarádek do důležitých funkcí a zbavování se nepohodlných, ale pracovně zdatných zaměstnanců.“ Když se ptám na zmiňované vulgární urážky, zdráhá se zpočátku odpovědět. Nakonec se rozpovídá, u těch nejdrsnějších výrazů ale raději používá jen první písmena. Ředitelka údajně v kruhu svých věrných Kaufland rozdělila podle úseků, přičemž zaměstnance každého z nich označila sprostými výrazy.

„Je to hodně silné kafe. Na pokladnách jsou pí…, na pultech jsou ku…, na krámě jsou debilové, kreténi a idioti a ve skladu jsou č…,“ vzpomíná a tváře jí přitom zčervenají.

Je samoživitelka a stará se o čtrnáctiletou dceru. Ta měla před časem výrazné zdravotní problémy se žaludkem. Kvůli tomu vlastně začal konflikt s vedoucí obchodního domu. „Volala jsem ředitelce do Jablonce, kam mě přeřadili, že zřejmě nepřijdu do práce. Byla jsem s dcerou v nemocnici a lítali jsme po různých vyšetřeních. Její reakce byla taková, že co si to vůbec dovoluju a že doteď jsem s ní problémy neměla, ale teď mi začnou,“ popisuje žena počátek sváru.

Zeptali jsme se Milana Šubrta, předsedy krajských odborů:

Jak hodnotíte zkušenosti bývalé pracovnice obchodního řetězce?
V uvedeném případě se jedná o šikanu ze strany zaměstnavatele. Zaměstnavatel musí podle zákoníku práce zajistit rovné
podmínky pro zaměstnance a dodržovat zákaz jakékoli diskriminace zaměstnanců. V tomto případě se jedná o porušení zákona a to je velmi vážná věc. Obrací se na mne řada zaměstnanců obchodních řetězců se stížnostmi na své zaměstnavatele.

Zaměstnavatelé včetně obchodních řetězců využívají vysoké nezaměstnanosti k šikaně zaměstnanců, ale hlavně zneužívají strachu lidí o práci. V případě Kauflandu se jedná v krátké době o druhý případ nekorektního jednání manažerů k podřízeným zaměstnancům. Byl jsem na jednání s vedením tohoto řetězce na úrovni vedení oblasti, ale setkal jsem se s nezájmem řešit tyto problémy.

Mám zkušenost, že vedení na úrovni filiálek Kauflandu využívá při jednáních se zaměstnanci převahu a to tak, že proti zaměstnanci sedí 2 až 3 manažeři, což je velice neférové, ale pro manažery výhodné jednání. Toto je důvod k vyvolání jednání s generálním ředitelem Kauflandu, abych zjistil jestli je informován o praktikách na filiálkách Kauflandu. Pokud paní Nigrinová podala podněty a stížnosti na kontrolní orgány Kauflandu a na Inspekci práce, který kontroluje dodržování zákoníku práce v České republice a ty nekonaly, tak došlo k vážnému porušení práv zaměstnance ze strany těchto institucí. V případě Inspekce práce projednám tuto záležitost s vedením tohoto státního úřadu v Opavě.

Ten začal přerůstat kvůli pracovním neshodám. „Například se mi nezdál systém práce s jediným mužem skladníkem, který velmi často nebyl k dispozici a například vykládání kamionů a tahání těžkých palet zbývalo na ženy,“ pokračuje. Velké palety se zeleninou podle ní váží leckdy i přes sto kilo.

„Poté, co jsem si dovolila postupy slečny ředitelky kritizovat, nastala z její strany dlouhodobá otevřená šikana mojí osoby. Třeba na noční směnu mi přiřadila jen tři zaměstnance, zatímco potřeba jich bylo na zadanou práci minimálně osm. Vše jsem si tedy musela fyzicky odpracovat i já. Nestěžovala jsem si, ale tlak se stupňoval,“ vypráví Pavlína, jak byla přesunována na filiálky v Nymburku či Jablonci. Nakonec skončila zpět v Rochlici, ovšem zde musela pracovat jako zelinářka. „Pak mi vzkázala, že až dokončím svou práci na zelenině, mám ještě vypomáhat v koloniálu. Pod tímto tlakem jsem raději podala výpověď dohodou, v níž jsem jako důvod uvedla otevřené dlouhodobé šikanování. Byla jsem skutečně na konci psychických sil.“

Podle Nigrinové je takové chování k lidem v obchodním řetězci naprosto běžné. Málokdo o tom chce podle ní mluvit. Lidé se totiž bojí, že v době krize ztratí zaměstnání. Nikdo však už ale nevidí, pod jakým stresem tam vlastně lidé pracují.

„Pohrozíte jim právníkem a oni vám řeknou, že se nebojí, že mají své právníky a svoje metody. Nikdo do takového souboje nejde a raději sklopí hlavu,“ podotýká bývalá pracovnice.
Ona i její kolegyně posílaly opakovaně oznámení oblastní ředitelce, kontrolním orgánům Kauflandu a také Inspektorátu práce v Liberce. Bez efektu. I proto se Pavlína Nigrinová rozhodla seznámit s těmito praktikami veřejnost.

„Proti Kauflandu jako takovému vůbec nic nemám, spíš naopak, chodila jsem do té práce velmi ráda. Ale ta šikana se prostě nedala ustát. Když chtějí, znepříjemní vám to tak, že sami odejdete. Já jsem nebyla první ani poslední případ a jsem si jistá, že vystoupí další lidé s podobnými zkušenostmi,“ uzavírá mladá paní.

Kaufland se k případu staví čelem a vše řádně prošetří

Liberec, Praha – Případ šikany ze strany vedoucí pracovnice obchodního domu Kaufland v liberecké čtvrti Rochlice prošetří nejvyšší vedení společnosti Kaufland.

Deníku totiž nevhodné a vulgární chování vedoucí obchodního domu nezávisle na sobě potvrdili další dva zaměstnanci této pobočky obchodního řetězce.
Svá jména pochopitelně nechtěli zveřejnit z důvodu obavy, že se zhorší jejich pracovní podmínky nebo dokonce přijdou o práci. Redakce libereckého Deníku jména obou pracovníků zná.

Tiskový mluvčí společnosti Kaufland Michael Šperl na případ ihned zareagoval a na dotazy Deníku bez problémů odpověděl. Obchodní řetězec se s uvedenými praktikami rozhodně neztotožňuje.

„Děkujeme za upozornění. O vámi zmíněném případu jsme informováni a bereme ho velmi vážně. Vše vámi popsané neodpovídá v nejmenším naší týmové a firemní kultuře, které se velmi intenzivně věnujeme. S vámi uvedenými praktikami se naše společnost v žádném případě neztotožňuje. Urychleně a intenzivně prověříme vše v tomto případě a přijmeme patřičná opatření,“ reagoval na naše informace Michael Šperl.