Slet bubeníků vstupuje již do 7. ročníku. Svým pojetím je tento projekt naprosto ojedinělý a unikátní a získal si velké renomé v celém hudebním světě. Název Slet bubeníků není náhodný, protože hudebníci se opravdu sletí doslova z celého světa. Ti se vždy nejprve na několik dní uzavřou před světem ve Smržovce v Jizerských horách, kde společně vyzývají hledačství a hudební inspiraci. Každý hudebník vnáší do společné dílny své muzikální zkušenosti, vlastní kulturní tradici, hudební vzdělání; každý do společného tvoření přichází s vlastními nápady. Výsledek tohoto globálního tavícího bubenického kotle je vždy fascinující. Dochází k prolnutí všech možných hudebních směrů, vlivů a etnických kořenů. Každoročně vznikají nové skladby, které jsou pak živě předvedeny na koncertě.

Slet Bubeníků v roce 2008 je zaměřen na setkání dvou hudebních stylů – evropská klasika versus japonská tradice. Jednoduše řečeno – na jednom pódiu se setkají hráči na klasické bicí nástroje, používané především v oblastech vážné hudby a rodilí japonští hudebníci, znalí stylu hry na tradiční japonské bubny a perkuse. Hlavní roli Sletu bubeníků 2008 obstará japonský buben taiko.

Pavel Fajt, vůdčí umělecký duch projektu, vysvětluje pojetí letošního ročníku: „Po dlouholeté spolupráci s japonskou zpěvačkou Yumiko, známou především z tokijské techno scény, mě začal zajímat její hudební a společenský background a měl jsem potřebu se tentokrát přiblížit více jejímu hudebnímu světu a tradici, ze které pochází. Také mě lákala určitá rituálnost tradiční japonské hudby, která má dle mého soudu velkou spojitost právě s evropskou klasickou instrumentací a s její závažností.“

Po třech ročnících africko-karibského stylu, kdy dominovaly djembe a conga, se zvuk rozšíří také o bicí nástroje, které patří do naší evropské tradice jako tympány, gongy, sady tomtomů, vibrafon, laděné bicí nástroje a další. Vše bude podpořeno bicími soupravami, elektronikou a industriálními zvu­ky.

Pavel Fajt upřesňuje: „Je to výzva, jak vystavět rytmickou hudbu a taneční veselí s nástroji, které se používají v jiných hudebních oblastech.“

Celkem se na pódiích rozezní až dvě tuny nástrojů – bicích souprav, činelů, mnoha etnických bubnů a elektroniky, ale i lidské hlasy, gongy, perkuse, barely a především tradiční japonský perkusní nástroj „taiko“.