„Haló, dobrý den, potřebuji, aby mne linka 841 vyzvedla dole na zastávce ve Bzí u kostela," ozve se ve sluchátku telefonu dispečinku. A opravdu, linka, která by nad obcí jen projela, pro cestujícího sjede.

Takových telefonátů začne od 9. prosince letošního roku, kdy dochází k celostátním změnám jízdních řádů, přibývat jako hub po dešti.

Stačí zavolat jen půl hodiny před pravidelným odjezdem spoje a on za vámi do odlehlé části, která figuruje v jízdním řádu s příslušnou vysvětlivkou,  zajede. Kontakt bude uveden na zastávce, ve vozidlech, na webu www.iidol.cz a na webu obcí.

„Celý systém bude zpočátku vyzkoušen na takzvaných vratných spojích autobusové dopravy, které jsou určeny především pro návrat lidí z práce či ze škol. Dále budou v rámci poptávkové dopravy vyzkoušeny i některé nové možnosti spojení," sdělil Otto Pospíšil, zástupce ředitele společnosti KORID LK, který dopravní obslužnost v kraji řídí.

Dolů do Bzí autobus zajede, i když si někdo na příslušné lince při nástupu koupí jízdenku ke kostelu.

Ale co když nikdo nezavolá, nikdo si nekoupí lístek dolů do Bzí? Zůstanou cestující někde na trati sedět v autobusu, aby ten nabral čas?

Ne. „Jízdní řád je uspůsoben pro případ, že autobus do daného místa nezajede, aby nemusel nikde čekat. Rezerva na zajížďku se obecně přesune až před konečnou zastávku, nebo před přestupní uzel," vysvětluje Pospíšil.

Tedy platí: pokud spoj do Bzí ( ale dále i na Souš nebo k dolnímu nádraží ve Smržovce) nezajede, spoj pojede včas a do cíle dorazí s náskokem. „Což nevadí, protože tady nikomu už neujede," vysvětlil Pospíšil.

Pokud spoj do zastávky na zavolání pojede, bude o několik minut opožděn. Časový skluz se ale vyrovná díky časové rezervě před konečnou stanicí nastavené tak, aby lidem neujížděly navazující spoje.  „Pokud se tedy do modelové stanice Bzí kostel pojede, tak na následujících zastávkách pojede spoj s tří až pěti minutovým zpožděním. Pro většinu cestujících by to nemělo být ani nijak zásadně postřehnutelné," přiblížil Ondřej Polák z vedení společnosti BusLine, která provozuje autobusovou dopravu v kraji.

Systém poptávkové dopravy nebyl dosud v Libereckém kraji využíván, obdobné systémy jsou ale běžně využívány v zahraničí, zejména v Rakousku, Německu a Švýcarsku. V České republice pak experimentálně v Orlických horách.

Podrobný přehled informací o poptávkové dopravě alias „autobusu na přání" najdou zájemci od 5. října na webové adrese www.iidol.cz v sekci Navrhované jízdní řády.