Nedlouho před Vánocemi otevřeli další obchody se spotřebním zbožím u výjezdové silnice na Prahu. Nyní se nejen ve dvou velkých nákupních centrech doslova předhánějí akcemi.„Výprodej. Slevy až 75 procent!" hlásí prodejna elektroniky na Ostrém rohu. A procentuálně nezaostávají ani n a druhém konci Jablonce. „20 % na další nákup!" získáte při placení už tak mnohdy zlevněných potravin v Rýnovce.
„Divíte se? Přišly jsme se s dcerami kompletně obléct?" konstatovala Irena Pacovská před kabinkami s náručí svetrů, triček, kalhot včetně zimní bundy. Takko v Rýnovce má nejen odpočítaná procenta na téměř každém kusu, ale následně přímo u pokladny odečte ještě čtvrtinu z ceny. „S děvčaty jsme se dohodly, že jim dám pod stromeček obálky a nakoupit půjdeme, až mezi svátky," vysvětlila žena.
Počkat si s nákupem sportovního vybavení se také vyplatilo. Některé lyže ve Sportisimu jsou za polovinu nebo levnější o 40 a 30 procent. „Mamka si koupila lyžáky loni v dubnu. Za super peníze. Ale tak dlouho se mi čekat nechce, už bych je neužil. I tak je mám o třetinu levnější," řekl osmnáctiletý student Dominik. Ještě větší radost měl při pohledu na cenovku brýlí. Ty se mu podařilo koupit za polovinu.
Povánoční výprodeje v kamenných i internetových obchodech každoročně zvedají tržby všem prodejcům. Slovo „sleva" totiž stále táhne víc a víc zákazníků.
„Během výprodejů, které u nás začínají koncem prosince, registrujeme výrazný nárůst zákazníků. Je to v řádech desítek procent," vysvětlil Jaromír Řánek, mluvčí jednoho z největších českých internetových prodejců elektroniky Alza.cz a dodává: „Největší zájem je o ultrabooky, tablety a televize. Slevy plánujeme až do vyprodání zásob."
Ne každá sleva je ve výsledku výhodná. Nejenže nepoctiví prodejci někdy přehnaně navýší cenu zboží a během pár dní ji opět sníží, aby mohli lákat na výhodnou slevu. Někdy lákají například i na kurióznější akce.
„Po celý rok se prodejci dopouští různých nekalých obchodních triků," řekla zástupkyně ředitele České obchodní inspekce v Libereckém a Ústeckém kraji Marcela Kohoutková a pokračuje „Mezi jeden z nich patří označování zboží slevovou cenovkou, přitom se o žádnou slevu nejedná. Pokud zákazníci akční cenovku sloupnou, najdou pod ní tu samou částku bez slevy."
Podobný podvod se na liberecké zákazníky snažil ušít už před Vánoci i jeden obchodní řetězec se sportovním zbožím. Nutno podotknout, že není jediný. V takovém případě pak hrozí prodejci nemalá pokuta.
„Slevy lákají asi každého. Já čekám za zlevněnou elektroniku a kosmetiku," řekla Lucie Vokněrková, která každoročně čeká na výprodeje.
Zatímco někde slevy vrcholí, jinde prodejci doprodávají vánoční sortiment a akční nabídky teprv připravují.
Zákazníci reagují na zboží v akčních nabídkách pozitivně.