Proč už lidé knihy tolik nekupují, jak velká je konkurence v podobě elektronických knih, nebo jak je to se zájem o četbu mezi dětmi a teenagery. O tom všem se včera ráno mluvilo v jabloneckém knihkupectví Serius, kde se od sedmi do devíti hodin konal knižní čtvrtek s kávou a snídaní pro veřejnost.A mezi regály bylo poránu dost rušno. „Chodí poměrně dost lidí a už jsme tu měli i školáky," líčil nám Vladimír Opatrný st., který vlastní prostory, v nichž knihkupectví provozuje jeho syn.

Právě děti jsou mezi návštěvníky knihkupectví obecně asi nejmenší skupinou. „Obzvlášť teenageři, ty tady skoro nevidíte. U menších dětí se snaží alespoň rodiče," konstatoval Vladimír Opatrný ml. s tím, že není pravda, že by děti jen seděli u počítačů a vůbec nečetli.

Zvlášť proto, že právě dětské tituly určené čtenářům do deseti let patří dlouhodobě k těm vůbec nejprodávanějším. „Velmi populární jsou i severské detektivky a také regionální literatura," poznamenal Vladimír Opatrný ml.

Podle něj dělá hodně reklama, a to nejen ta, s kterou vyrukují sami knihkupci. O nárazový zájem o určitý titul se často zaslouží například vystoupení autora v televizi. „Třeba se stalo, že k nám chodili lidé a sháněli určitou knihu s tím, že je zaujal autor, který byl hostem v Show Jana Krause," podotkl.

Fenomén dnešní doby elektronické knihy podle něj pro kamenná knihkupectví přílišným konkurentem nejsou, protože jejich zastoupení na trhu je stále jen několik málo procent.

Podle Vladimíra Opatrného st. je větším problémem patnáctiprocentní daňové zatížení knih a rovněž stávající ekonomická situace, která má v českých rodinách následek i v tom, že na knihy už zkrátka nejsou peníze.

Další knižní čtvrtek pro veřejnost by se měl v knihkupectví Serius konat v říjnu.