První z výstavních počinů galerie z plánu pro letošní rok totiž ukazuje dílo známého českého malíře Otto Plachta, který našel druhý domov v peruánské Amazonii, na břehu jezera Yarinacocha.

„Výběr prací z posledních několika let představuje mnohovrstevnaté vize charakteristické svou žhnoucí barevností, v nichž se setkávají mýty s každodenním životem místních obyvatel, zážitky z ayahuascových sezení i fascinující pohledy do nitra pralesa," říká Vanda Skálová, autorka výstavy s názvem Brány vnímání, která vznikla ve spolupráci s Východočeskou galerií v Pardubicích.

Podle Vandy Skálové výstava představuje vedle malířské, kresebné a grafické tvorby též výjimečný prostorový projekt Amazeon, do nějž Otto Placht vtělil svou ideální představu o vybudování kulturního centra v podobě plovoucí konstrukce – voru na jezeře, v němž by se mělo prolínat původní indiánské umění se současným. Inspiroval se přitom rituálním prostorem pro šamanské ceremonie.

Kdo je Otto Placht
Otto Placht, (*1962 v Praze) studoval v letech 1982 až 1988 na Akademii výtvarných umění, kde poté působil jako asistent v ateliéru monumentální tvorby (1990 až 1993). Od roku 1993 střídavě pobývá v Peru, kde byl hostujícím profesorem na Escuela de Pintura Amazonica v Pucallpě. Přednášel na Florida International University a v Espaęola Way Arts Center v Miami. Samostatně vystavuje od roku 1984. V roce 1993 měl výstavu v americkém Miami, po které se setkal s peruánským šamanem Pablem Amaringem, jenž ve stejné síni vystavoval obrázky svých vizí. Ještě téhož roku za ním Placht odcestoval do Pucallpy, města na kraji amazonského pralesa. V nedaleké vesnici San Francisco se později oženil s dívkou z místního kmene Šipibó, s níž má tři děti. Žije střídavě v Praze a v Peru, kde vyučuje na pucallpské Amazonské univerzitě.

„Výstava Brány vnímání představuje Plachtovu tvorbu z posledních několika let. Názvem odkazuje k inspirativní próze anglického spisovatele Aldouse Huxleyho, který v krátkém eseji z roku 1954 zaznamenává svůj osobní prožitek s mezkalinem a věnuje se bez předsudků zkušenosti s psychedeliky i jejich vlivu na možnosti rozšiřování lidského vědomí. 

Současně v obecnější rovině poukazuje na umělecká hledání inspirovaná mezními zážitky, mysticismem a experimenty s psychotropními látkami. Placht se hlásí k tradici „vidoucích". Jako mnozí před ním hledá způsob, jak se osvobodit od myšlenkové kontroly, setkat se tváří v tvář s podvědomím a nahlédnout do jiných světů; jak dokázat opakovaně projít trhlinou z naší skutečnosti na druhou stranu, vrátit se a vydat o tom svědectví. Tuto polohu jeho tvorby představí právě díla z cyklu Brány vnímání, v nichž se potkávají ayahuascové vize s prostředím džungle a mýtus s amazonskou skutečností," vysvětluje autorka výstavy.

K výstavě Otto Placht / Brány vnímání, která je součástí volného cyklu roudnické galerie Jiné světy, vydala Východočeská galerie v Pardubicích katalog s barevnými reprodukcemi a texty Vandy Skálové.

Výstava je pro veřejnost otevřena od 28. února do 30. března 2014, denně od 10.00 – 12.00, 13.00 – 17.00 s výjimkou pondělí.

K výstavě je připraven i doprovodný program. V úterý 4. března od 17. hodin jím bude promítnutí filmového dokumentu „Otto Placht – malíř džungle". Film natočený na barevný i černobílý 16 mm materiál zachycuje malířův život v Peru – rodinný život v indiánské vesnici, tradiční výrobu indiánské keramiky, šamanský rituál přípravy a pití ayahuascy – a jeho snahu najít místo a založit v Peru umělecko-terapeutické centrum. Po promítání bude následovat beseda s Otto Plachtem a Alicí Růžičkovou, režisérkou dokumentu.