Kdo jel v pátek dopoledne ze Smržovky, mohl po Jablonci nebo směrem od Jablonce na Prahu potkat kamion, který na podvalu vezl tank. Ten se v pátek vydal na cestu z jednoho muzea do druhého. Z Muzea obrněné techniky ve Smržovce do Vojenského technického muzea v Lešanech u Týnce nad Sázavou, který spravuje Vojenský historický ústav Praha.„Vyměníme ho za jinou vojenskou techniku," vysvětluje přesun bitevního stroje Jaroslav Janoušek z Muzea obrněné techniky Smržovka.

S tankem na podval

Nakládání tanku začalo dlouho před přepravou do Lešan. Už kolem sedmé hodiny ranní je v prostoru muzea na okraji Smržovky pilno. Poslední přípravy spočívají v dostrojení drobných částí interiéru tanku, shození zahalujících hadrů a přípravě pohonných hmot. Do Cometu A34 se lije benzín s olovem.

Motor párkrát zakucká a rozeřve se. Z otevřených vrat hangáru se valí oblaka dýmu. Pár přidání plynu a tank vyjíždí ven. Na okraji areálu na něj už čeká připravený kamion s velkým podvalem.

Po několika minutách soustředěného sledování navigátora je tank bezpečně na podvalu usazen. Zbývá ho před relativně dlouhou trasou zabezpečit a hurá na cestu.

„Nejhorší to bude asi v Praze, jinak to bude pohoda," sdělil řidič tahače, který nechtěl být jmenován. Z nebo do Muzea obrněné techniky ve Smržovce už pár kousků těžké vojenské techniky vezl.

Z Finska do Česka

Příběh tanku, který opustil Smržovku, se začal odvíjet v roce 1944, kdy sjely první tanky tohoto označení z výrobních pásů. Konkrétní tank byl vyroben o rok později.

Používala ho armáda Finska. Po vyřazení z výzbroje stálo několik tanků opuštěných přibližně dvacet pět let na vojenské střelnici. Pomalu rezavěly a chátraly pod širým nebem.

V roce 2007 koupila dva kusy tanků Comet A34 delegace ze Smržovky v aukci. Už tehdy měli jasnou vizi. Jeden po generálce vymění.

„Dělali jsme na něm čtyři a půl roku, počítám tak dvacet tři až dvacet pět tisíc hodin. Tank jsme rozebrali do posledního šroubku, některé části jsme museli kompletně vyměnit. Ale dnes je provozuschopný," vypráví Jaroslav Janoušek.

Zajímavostí stroje je motor značky Rolls Royce Meteor MK3, který vycházel z leteckých motorů letadel Hurricane a Spitfire.

Tanků Comet zůstalo ve světě asi dvaadvacet kusů, z toho podle odhadů Jaroslava Janouška tak čtyři, pět provozuschopných.

„V Evropě to je třetí Comet, který je schopen plnohodnotného pohybu," doplnil Janoušek.

Další tanky

V Muzeu obrněné techniky čekají na restaurování další tři britské tanky, což je podle zdejších nadšenců práce výhledově na dalších deset let. Kromě druhého Cometa chtějí restaurovat třeba i tank Cromwell, který sloužil u Československé samostatné brigády. 30. května 1945 se účastnily i slavnostní přehlídky v Praze. Bývalo jich 188, v roce 1960 ale byla většina sešrotována.

„Zůstalo asi dvanáct podvozků pro práci v dolech na úklid hlušiny. Koupili jsme podvozek už před šesti lety," přiblížil Janoušek.

A zanedlouho se chtějí zástupci muzea vypravit za tanky do Itálie. „Máme informace, že tamní armáda má rušit nějaké tanky. Podíváme se, třeba něco vybereme," těší se spolumajitel Muzea obrněné techniky ve Smržovce.

To má za dobu svého působení síť kontaktů mezi podobnými „krásnými blázny" doslova po celém světě.