Když je za okny mráz a nás hřeje ústřední topení nebo krbová kamna, je to lahoda. Polena vesele praskají a není nad to posadit se k televizi jen tak v tílku.Někteří lidé podobnou situaci znají. Mají kus lesa, ale ten leží pár kilometrů od bydliště. Na zimu je potřeba sehnat nějaké dřevo a proč kupovat, když náš les potřebuje prořezat. Traktůrek stojí v garáži, proč si tam tedy nesjet.

„Musím vyjet, les mám asi čtyři kilometry daleko a proč dřevo kupovat. Na silnici ale mám strach, aby se něco nestalo nebo aby mě nechytila policie," popsal své každoroční starosti muž ze Železnobrodska.

Nebo sníh spousta „traktůrkářů" používá svůj stroj i s radlicí. A když po obecní cestě či rovnou silnici cestáře nevidět, prohrábne ji až na hlavní komunikaci.

Kolečko po úřadech

V praxi musí majitel takového vozidla oběhnout úřady. Podle toho, po jakých komunikacích chce jet. A může při tom absolvovat docela pěkné kolečko po úřadech všech typů. Od obecního úřadu, přes úřad s rozšířenou působností až třeba po odbor dopravy kraje.

Pokud jakékoli vozidlo nemá registrační značky, musí se žádat. Když chce majitel takového vozidla projíždět po obecních komunikacích, musí zažádat na obecním úřadě. Pokud chce vjet na komunikace II. třídy, musí žádat o posouzení na oddělení dopravního a silničního obce s rozšířenou působností, na Jablonecku tedy v Jablonci n. N., v Tanvaldu či v Železném Brodě, tedy v místě, kde chce komunikaci používat.

A pokud chcete vjet s traktůrkem na státní silnici? V tom případě se musíte obrátit na odbor dopravy Libereckého kraje. Ještě stále nemáte zdaleka vyhráno. „Žadatel musí získat souhlas Policie ČR a vlastníka komunikace. Povolení se vydává na časově omezenou dobu a na nahlášenou trasu," vysvětlila Marie Košťáková z oddělení dopravního a silničního jabloneckého magistrátu. Navíc, pokud budete přejíždět z jedné obce do druhé, musíte si požádat na obou obecních úřadech. Docela pěkné kolečko, že?

Poplatky

A za vše se platí. Správní poplatek za takové povolení činí 100 korun na deset dní, na půl roku pět set korun a na celý rok rovnou tisícikorunu. Roční povolenky si vyřizují pro speciální stroje především cestáři či lesníci.

Bez povolení a pojištění

Majitelé „samohybů" domácí výroby ruku na srdce. Kolik z vás jelo s traktůrkem po silnici bez povolení? Jistě nejeden. A někteří možná opakovaně.

Jenže: co když se jednou ucho utrhne a něco se stane? Řidič takového vozítka domácí výroby se může dostat do pěkné šlamastiky.

Pojišťovny sice pojistí všechno, jak potvrdil mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek, ale vozidlo domácí výroby, bez jakýchkoli registračních prvků nemůže získat povinné ručení. „Samozřejmě jde pojistit takové vozidlo třeba na úraz, který se může stát při práci na zahradě. Spadne třeba poleno, někomu zlomí nohu. Toto se dá pojistit," přiblížil Bálek.

Taková nehoda s traktůrkem na pozemní komunikaci pak může majitele pěkně bolet. A to nejen fyzicky, ale i finančně. Policie by v případě takové nehody byla neúprosná. Jen při řízení technicky nezpůsobilého vozidla řidiči hrozí nejen pokuta ve výši od pěti do deseti tisíc korun, ale i zákaz řízení od 6 do 12 měsíců a 5 trestných bodů. Při nehodě připočtěte náhradu škody či následky na zdraví.

Pojistit jdou

Ale pokud jste absolvovali cestu po úřadech a máte povolení v kapse, můžete se na pojišťovnu obrátit s žádostí na pojištění i traktůrku domácí výroby. „Pokud je takový stroj takto zlegalizovaný, samozřejmě jej pojistíme i pro provoz na pozemních komunikacích," potvrdil Bálek.

Přejezdy svých vozítek ale řeší jejich majitelé i jinak. Jak se dostat na známé závody traktorů domácí i tovární výroby u Vyskeře na Turnovsku? „Známý mě tam traktor domácí výroby vozí na podvalu, za úplatu. Ale přece jen je levnější, než kdybych si podval objednával někde na firmě. Jet po vlastní ose takovou dálku bych si netroufl. Musel bych oběhnout tolik úřadů, že se mi spíš vyplatí využít služeb kamaráda," popisuje muž z Jablonecka, který se oblíbených závodů ve Vyskeři pravidelně účastní.