Součástí Jizerskohorské železnice jsou tyto tratě:
trať 034 ze Smržovky do Josefova Dolu
trať 036 z Liberce do Harrachova
trať 037 z Liberce do Černous
trať 038 z Raspenavy do Bílého Potoka
trať 039 z Frýdlantu do Jindřichovic pod Smrkem
Zdroj: Wikipedie

Chce tak dát dopravcům dost času na splnění podmínek a nákup nových vozů. Ty by měly vyjet na Frýdlantsku. V okolí Tanvaldu pravděpodobně zůstanou stávající kvalitní vozy Stadler Regioshuttle RS-1.

„Pro část linek Jizerskohorské železnice bychom dopravcům rádi poskytli prostor pro nabídku nově vyrobených vlaků. Zajímají nás i ekologicky šetrné zdroje energie pro pohon vozidel. Nechceme být odkázáni opět jen na pořizování zánovních vozů,“ vysvětlil hejtman Martin Půta. Dodal, že oblast Frýdlantska kraj vybral záměrně s ohledem na ekologickou zátěž z polských uhelných elektráren. „Časová náročnost otevřeného zadávacího řízení i výroby nových vlaků vyžaduje nejméně pětiletý předstih,“ doplnil Půta.

V plánu má kraj také rozšíření přeshraničního provozu na železnici směrem do Polska. Společnost KORID LK, která v kraji veřejnou dopravu koordinuje, už začala vyjednávat s polskými partnery. „Především jsme se vzájemně ujistili, že na trati Harrachov – Szklarska Poręba Górna chceme nadále pokračovat ve stávajícím rozsahu,“ uvedl jednatel KORID LK Jiří Zdražil. „Projednáváme také možnosti prodloužení přímých vlaků z Liberce přes Harrachov až do Jeleniej Góry a z Liberce do německého Görlitz v trase přes polský Zawidów,“ doplnil.

Lasvit představil v nemocnici Abú Dhabí světelnou instalaci, která kreslí obrazce do písku.
Mezinárodní úspěch: V Abú Dhabí obdivují kyvadlo od novoborského Lasvitu

Stávající rozsah Jizerskohorské železnice by se měl rozdělit do dvou provozních oblastí. Jednou z nich budou „Frýdlantské dráhy“ vedoucí z Liberce směrem na Bílý Potok pod Smrkem, Jindřichovice pod Smrkem a Černousy. Této oblasti by se mělo týkat rozšíření spojů směrem do Polska. Podle náměstka hejtmana Jana Svitáka by to byla významná podpora turistického ruchu a Frýdlantsko by bylo lákavé i pro zahraniční návštěvníky. „Budeme usilovat o to, aby se zavedlo i přímé spojení mezi Libercem a Zhořelcem. Na polském, a především německém zhořeleckém nádraží by vznikla návaznost na dálkové vlaky do Vratislavi, Berlína i Drážďan. Podmínkou je ale opravení polské trati,“ dodal Sviták.

Druhá část Jizerskohorské železnice na Tanvaldsku a Harrachovsku se také dočká výrazných změn. Dnešní linka z Liberce do stanice Szklarska Poręba Górna se v Tanvaldu dále rozšíří o bezpřestupová spojení směrem na Železný Brod, Turnov a Mladou Boleslav. „Podle staršího plánu skončí v roce 2026 v údolí řeky Kamenice dnešní spoje Ještědské železnice společnosti Arriva vlaky. Změny nastanou také na lince L12, jejíž vybrané spoje budou zajíždět z Josefova Dolu přes Smržovku bez přestupu přímo až do Tanvaldu. Ve Smržovce budou přípoje směrem na Liberec,“ vysvětlil specialista na železniční dopravu z KORID LK Pavel Blažek. „Současně probíhají i jednání se správci tratí, aby mohl být v časech nejvyšší turistické poptávky, tedy dopoledne o sezónních víkendech, zaveden třicetiminutový interval spojů v celé délce páteřní linky Liberec – Szklarska Poręba Górna,“ doplnil.

Klavírní křídlo značky Petrof získala mezi velkou konkurencí Základní umělecká škola Jablonec nad Jizerou.
Jablonec nad Jizerou získal klavír, který odmítla Čína. Hrát na něj budou děti

Na tanvaldských tratích počítá Liberecký kraj s tím, že vítězi soutěže poskytne pro všechny linky zánovní vozy Stadler RS-1, které zde jezdí nyní. Ty nakoupily České dráhy, které trasy v současné době obsluhují. Nákup vozidel byl spolufinancován Evropskou unií. Proto má Liberecký kraj ve smlouvě s dopravcem předkupní právo na tyto vozy, které plánuje využít. Vozy typu Stadler Regioshuttle RS-1 jsou speciálně uzpůsobené k provozu na sklonově náročném, ozubnicovém úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem.