Evropské výtvarné centrum pro postižené děti, které působí ve Smržovce má bohatý životopis. Zrodilo se v roce 1998, tři roky fungovalo v poloprovozu.I přesto do něj s nadšením přijížděly děti z Jedličkova ústavu nebo MŠ a dalších center, ve kterých se věnují handicapovaným. Tvůrci myšlenky Lubomír Vejražka a Jiří Hladík sháněli peníze na modernizaci.

Jedním ze zdrojů se stala také úspěšná výstava o historii Jedličkova ústavu, která se konala v roce 2006 Drážďanech a letos se bude opakovat.

„Jezdí k nám ústavy podle toho, jak mají peníze nebo jak je máme my. Snažíme se, aby aktivit ve Sněžence bylo co nejvíce a malí návštěvníci si měly z čeho vybrat. S ohledem na naše finanční možnosti se snažíme stále něco vylepšovat. Hledáme sponzory, dotace, granty. Koncepce projektu trpí tím, že na neziskové organizace v našem státě moc peněz nezbývá a finance z jiných zdrojů než od sponzorů, přicházejí jen velmi zřídka," potvrdil Vejražka.

Jedním z příjmů je také tvorba kalendářů pro firmy. Ručně malované obrázky dětí byly v jeden čas velmi žádané. Dnes se často stává, že se raději podnikatelé a firmy obrátí na reklamní agenturu a nekoukají na to, že pořizovací náklady jsou o hodně vyšší a efekt horší. A přitom by svým rozhodnutím pro Sněženku pomohli dobré věci.

„Teď aktuálně řešíme provozní záležitosti, které jsou pro naši další existenci prioritní. Potřebujeme střechu, okna a zateplení. Státní dotace, bohužel, nejsou vůbec jisté," uvedl Vejražka.

Vedle týdenních a víkendových pobytů nabízejí ve Sněžence také mateřský Klubík a to vždy v úterý a ve čtvrtek. Je plný dopoledních aktivit pro maminky a jejich ratolesti nejen ze Smržovky a Tanvaldu. Přijíždějí sem také z Jablonce, protože oceňují individuální přístup, bohatou tvůrčí práci a menší kolektiv dětí.

„Jejich zájem nás motivuje k tomu, abychom hledali stále nové projekty, granty a dotace. Vzhledem k nestabilitě dnešní vlády a politiky je tato oblast ale velmi nejistá, nevíme, co vymyslí," konstatoval.

Rekonstrukce v letech 2001-2002 se sice podmínky objektu zlepšily. I přesto měla ekonomická krize vliv na snížení financí do podobných aktivit. Ztratila se ochota pomáhat, postiženým obzvlášť.

Autoři projektu výtvarného centra, Hladík a Vejražka, chtějí provoz Sněženky zachovat. Proto většinu času tráví hledáním cest k penězům na provoz. Oba by si moc přáli, aby nejen pokračovala, ale ubírala se také k lepšímu.

Autor: Dagmar Březinová