Lokomotivám pomáhá překonávat příkré stoupání ozubnice instalovaná na třech úsecích trati. Milovníci kuriozit tu naleznou také nejdelší jednokolejný tunel u nás, měřící 940 metrů. Mezi Kořenovem a Harrachovem projíždí vlak přes 25 metrů vysoký most nad Jizerou.

Poprvé vyjeli vlaky na horskou trať už v roce 1902. Výročí připomene řada historických jízd. Ta první se koná už 30. června, kdy parní mašinka poveze cestující z Kořenova do Harrachova. Hlavní oslavy však vypuknou hned následující víkend 6. 8. července, kdy tu pojede velká parní lokomotiva.

„Těšit se můžete také na doprovodnou výstavu historických automobilů a vojenské techniky v Kořenově, kde je otevřeno i Muzeum ozubnicové dráhy," doplnila Jana Žáková z Městského informačního centra v Tanvaldě.

Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově nabízí kuriozity i historii česko pruské dráhy

KořenovPřed pěti lety založila parta nadšenců na horském nádražíčku v Kořenově Muzeum ozubnicové dráhy. Dnes patří mezi vítané turistické atrakce místních i návštěvníků hor.

Naleznete tu nejrůznější exponáty od železničářských uniforem, přes stožár elektrického vedení až po historické snímky, připomínající zašlou a znovu objevenou slávu této unikátní ozubnicové trati.

„Mezi nejatraktivnější exponáty patří patrně kus kolejí s ozubnicí a ozubeným kolem z lokomotivy," přiblížil Petr Prokeš z Železniční společnosti Tanvald. Je to jediná příležitost, kde je možné ozubnici zblízka vidět, na trati je totiž ukotvena ve třech nepřístupných úsecích.

Krakonoš a Rakušanka

Další atrakcí je podle Petra Prokeše model historického vozu Krakonoš, který tu jezdil v letech 1927 až 1945. Trať byla elektrifikovaná a patřila k nejmodernějším ve střední Evropě. Vedla přes hory z Tanvaldu do Hirschberku, dnešní Jelení Hory.

„Tehdy bylo město součástí Pruska. Po válce se stalo součástí Polska a polská strana už neměla o provozování trati zájem," připomněl Petr Prokeš. Trasa končila v Harrachově. Strmé stoupání v úseku Tanvald Kořenov překonával dnes už historický motorák „Singrovka" s ozubnicí nebo motorová lokomotiva přezdívaná „Rakušanka," vyrobená v roce 1961 ve Vídni.

„Dnes jsou dochované pouze dvě tyto unikátní lokomotivy na světě a obě naleznete na nádraží v Tanvaldě," doplnil Petr Prokeš.

Nově se přes hranici k polským sousedům začalo jezdit až v roce 2010, kdy se díky evropským fondům podařilo trať zrekonstruovat.

Dnes se přímým vlakem dostanete z Harrachova až do horského střediska Sklářská Poreba na polské straně. „Díky dotacím Dolnoslezského vojvodství a Libereckého kraje je jízdné srovnatelné s kterýmkoliv úsekem u nás," zdůraznil Prokeš. Do Jelení Hory dojedete s přestupem.

Více na www.zubacka.cz.