Pokutu ve výši sedm milionů korun uložil Libereckému kraji Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Vytýká mu, že v roce 2019 uzavřel smlouvu na provoz autobusové dopravy na Českolipsku bez výběrového řízení. Vedení kraje tvrdí, že nemělo jinou možnost, a proti rozhodnutí brněnského orgánu chce podat odpor.

Liberecký kraj plánoval, že od prosince 2019 bude cestující na Českolipsku vozit jeho vlastní krajský dopravce. Chtěl proto koupit akcie firmy ČSAD Česká Lípa, to mu ale antimonopolní úřad zakázal. Kraj tak tomuto dopravci zadal provoz linek napřímo podle zákona, který takovou možnost umožňuje v mimořádných situacích. „Nebyla jiná možnost, stáli jsme před rozhodnutím nechat obyvatele bez dopravní obslužnosti, což samozřejmě nelze,“ vysvětlil hejtmanův dopravní náměstek Jan Sviták.

Antimonopolní úřad teď ale konstatoval, že pro přímé zadání nebyl důvod, neboť k přerušení či ohrožení poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících nedošlo. Jinými slovy: kraj měl dopravu řádně vysoutěžit.

Podle hejtmana Marina Půty kraj k soutěži nepřistoupil kvůli nedostatku času a kvůli špatným zkušenostem se soutěží na dopravu na Jablonecku, kam se přihlásil jen jeden zájemce. „Právě rozhodnutí úřadu v minulých letech způsobily, že se veřejná doprava v České republice soutěžit téměř nedá,“ poznamenal hejtman Půta.

Proti rozhodnutí antimonopolního úřadu kraj podá odpor. „Předpokládáme, že s ním uspějeme. Pokud neuspějeme, tak se obrátíme na nezávislý soud,“ předeslal Půta.

Vztahy mezi oběma orgány jsou dlouhodobě napjaté, úřad už v minulosti zrušil několik krajských rozhodnutí, mimo jiné například tendr na nový odbavovací systém do autobusů. Spor o to, zda kraj může nakupovat akcie dopravců, dokonce aktuálně běží u brněnského soudu. Úřad už dříve ve svém vyjádření uvedl, že se řídí výhradně platnou legislativou.

DOPRAVA JEDE DÁL

Inkriminovaná smlouva, podle níž jezdí ČSAD Česká Lípa za cenu 38,36 koruny za kilometr, je uzavřená na dva roky, do prosince 2021. Rozhodnutím antimonopolního úřadu se nemění. Podle náměstka Svitáka se ale počítá s tím, že může skončit dříve. Kraj totiž stále nevzdává plán na zajišťování dopravy vlastním dopravcem. „V případě, že se to podaří dříve, vypovíme ji dříve,“ uvedl Sviták.

Krajský dopravce už v současnosti zajišťuje dopravu na Liberecku, kde jezdí za 40,39 koruny za kilometr. Jediným dopravcem, který vzešel ze soutěže, je firma BusLine, která působí na Jablonecku a Semilsku a jezdí za 39,92 koruny za kilometr.