Ve spolupráci s firmou STAP Vilémov vyvinula světlovodivá vlákna umístěná v dutině textilie. Laicky řečeno proužky nebo trubičky, které jsou napojeny na baterii a po zapnutí jasně svítí.
Viditelnost chodce až jeden kilometr
Díky zřetelnému svitu jsou hlavně v noci a v šeru na první pohled jasně viditelné a zabránit mohou řadě kolizí chodců s automobily. „V Libereckém kraji došlo v poslední době k několika střetům vozidel s chodci, většinou jsou následky fatální. A je to téměř vždy stejné. Řidiči říkají, že chodce buď vůbec neviděli, nebo až na poslední chvíli. Když už nemohli nic dělat," říká Miroslav Klásek z Besipu.
Využití světlovodivých vláken vítá. „Přál bych si, aby se brzy začala běžně užívat. Hlavně u dětí, které jsou nejzranitelnější," podotýká.
Novinka je dalším stupněm v ochraně chodců a sportovců pohybujících se po silnicích. „Oproti dnes už dosti využívaným reflexním prvkům má tu výhodu, že funguje bez nutnosti přímého osvitu. Protože reflexní pásky jsou vidět jen tehdy, když na ně dopadá světlo. Ne vždy k tomu ale na silnici dojde. Třeba na křižovatce nebo v kopcovitém terénu mohou světlomety chodce minout a on je vidět na poslední chvíli. U našeho výrobku to nehrozí. Svítí sám o sobě," podotýká Jiří Militký z katedry materiálního inženýrství Technické univerzity v Liberci.
Navíc viditelnost chodce s reflexními prvky se uvádí kolem dvou set metrů, se světelným páskem je až kilometr.
Využití je široké, lze i prát
Světlovodivá optická vlákna lze využít na dětské aktovky, batohy, bundy nebo třeba kočárky. Do nejběžnějšího typu se používá baterie AAA, vydrží kolem tří hodin nepřetržitého svícení. A výrobky lze i běžně prát. Stačí odpojit zdroje. Vlákna snesou praní na 40 stupňů i chemické čištění. Jen sušička je problém.
Novinka se na trhu objevuje už dnes. „Zatím ale můžeme nabídnout jen paspulky nebo šňůrky s vláknem k dalšímu využití. Pro výrobce textilu nebo třeba brašnáře," podotkla výrobní ředitelka firmy STAP Blanka Bůbelová. Firma připravuje i samostatný set stužku se zdrojem, kterým lze dodatečně vybavit tašku, kočárek nebo helmu. Přijít by měl na dvě stě korun.
Firma spolupracuje i s dalšími výrobci, kteří už dnes pásky zabudovávají například do dětských aktovek.