Chodí vám výpis z účtu na e-mail? A platíte za něj? Pak jste obětí toho nejabsurdnějšího bankovního poplatku v Česku. Lidé ho tak označili nejen v aktuálním průzkumu společnosti SANEP, ale i v prvním kole desátého ročníku ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek pro rok 2014.

Poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou rozčiluje skoro 20 procent lidí. Na druhém místě v průzkumu SANEPu skončil poplatek za vedení účtu zemřelého klienta. Hlasovalo pro něj 10,8 procent lidí.

„Za tohle bych bance rozhodně nikdy neplatil. Raději bych se poohlédl po nějaké jiné, která si tak nesmyslné poplatky neúčtuje," rozčiluje se nad výsledky průzkumu Tomáš Smolka ze severu Čech.

Jen pár procent lidí poplatky neřeší

Severočeši považují za nesmyslný i poplatek za autorizační SMS, nechtějí platit ani za změnu osobních údajů u běžného účtu. Najdou se ale mezi nimi i ti, kteří nad bankovními poplatky dokážou jen mávnout rukou.

„Platím pouze za vedení účtu, ale nevadí mi to, protože se jedná o malou částku. U své banky jsem spokojený a nechci ji měnit. Pokud bych ale nemusel platit nic, bylo by to lepší," usmívá se čtyřiadvacetiletý Martin Faltus z Lovosic. Patří k 3,5 procentům lidí, kteří bankovní poplatky neřeší.

Mnoho lidí má ale na banky stále špatný názor. I většina obyvatel Ústeckého a Libereckého kraje je vnímá jako giganty, kterým jde jen o vlastní zisk. Ten podle 36 procent dotázaných mají právě díky bankovním poplatkům.

„Necelá třetina lidí si myslí, že prostřednictvím poplatků banky odčerpávají peníze svých klientů," komentuje zjištění průzkumu ředitel společnosti SANEP Oldřich Zajíc. Podle necelých 13 procent respondentů jsou bankovní poplatky naprosto nehorázné. Naopak jen 0,8 procent lidí tvrdí, že poplatky jsou u všech bank v republice zcela v pořádku.

Některé už mizí

I přes kritiku poplatků však služby tuzemských bank lidem stále víc vyhovují. Z loňských 43,9 procent jejich spokojenost vzrostla na aktuálních 47,1 procent.

„Tento nárůst spokojenosti může souviset právě s oblastí bankovních poplatků, které se zejména díky iniciativě serveru bankovnipoplatky.com daří v rámci jednotlivých bankovních domů řešit ve prospěch klientů," vysvětluje Oldřich Zajíc.

Právě na této adrese mohou lidé hlasovat v anketě o nejabsurdnější bankovní poplatek 2014. V minulých ročnících jako nejhorší zvolili poplatek za příchozí platbu, vedení běžného účtu, nadměrný vklad, výběr platební kartou z bankomatu vlastní banky, předčasně splacený úvěr nebo za zjištění zůstatku přes bankomat. Některé z poplatků už ale banky zrušily nebo je omezují.