Jen co zaprší, je horor přecházet po chodníku hlavní most přes řeku Jizeru. Takový horor, až z problému vzniklo i jedno z mnoha vláken v diskusi na webových stránkách města.

Povrch mostu je samá díra. A jak je známo, každá díra se při dešti zaplní vodou. Pak stačí jedoucí auto a chodec nemá kam uskakovat.

Jenže nedávná kontrola statiků zjistila, že problém je daleko horší. V tabulkách se most dostal až na pátou příčku sedmistupňové škály. Sedmička již značí havarijní stav. „Může se stát, že do havarijního stavu spadne most velice rychle. Jsme v jednání s majitelem mostu, tedy Libereckým krajem, aby provedl buď generální opravu, v krajním případě vystavěl most nový," sdělil André Jakubička, starosta Železného Brodu.

Když po mostě projíždí naložený kamion, jsou zcela jasně cítit záchvěvy konstrukce. Ta byla nejvíce narušena povodněmi v roce 2000. A letošní povodeň s ledovými krami, které ohrožovaly centrum města.

Zdejší radnice opravy již několikrát urgovala. Zatím bezvýsledně. „Získali jsme více méně jen slovní příslib, oficiálně nám kraj ještě neodpověděl," přiblížil Jakubička.

Liberecký kraj problém vnímá, nicméně je jasné, že letos se Železný Brod opravy či výstavby nového mostu nedočká. „Pracujeme na projektu. Každopádně víme, že nejpozději příští rok musíme most opravit," přiblížil Martin Sepp, náměstek hejtmana pro dopravu.

Opravy zdejšího mostu se kraj pokusil naroubovat do půlmiliardového balíčku úvěru na mosty, který vznikl zejména kvůli povodním. Toto řešení se ale ukázalo jako drahé. „Naši odborníci spočítali, že se oprava dá udělat levněji než podle parametrů nastavených z úvěrové akce," sdělil náměstek hejtmana.

Přibližně za tři měsíce budou hotovy návrhy řešení. A ve hře je opravdu i výstavba zcela nového mostu. „Pokud se ukáže, že by bylo ekonomičtější postavit most nový, půjdeme touto cestou," potvrdil Sepp.

Jedno je jisté. Rekonstrukce i stavba nového mostu budou znamenat pro Brod velký problém v dopravě. „Jsou vlastně dvě varianty. Jednosměrný provoz a nebo při nutnosti most zcela uzavřít stavba provizorního pontonového mostu," popsal Sepp.

Sedmdesát let

Současný most spojující obě nábřeží – Obránců Míru a Jiráskovo – oslaví v příštím roce sedmdesátileté výročí. Ano, vystavěn byl v čase 2. světové války.

Rozsáhlá stavební akce na březích Jizery začala v roce 1940. Stavěl se nejen most, ale i dnešní nábřeží Obránců míru. Ne, že by tu most nebyl. Od roku 1881 sloužil starý železný bez pilířový most, který ale přestal vyhovovat zvyšující se frekvenci dopravy, byl totiž úzký a tím nebezpečný. Projekt nového mostu počítal s chodníky po obou stranách.

Na stavbě pracovali i Židé, před tím, než byli deportováni do koncentračních táborů.

Nové pilíře byly stavěny přímo pod starým mostem. „Když se na nich měla stavět koruna nového mostu, musel starý ustoupit. Poněvadž ale nemohlo být spojení mezi břehy přerušeno, posunuli stavaři celý starý most asi deset metrů po proudu řeky," popsala tehdejší stavbu Eva Vozková podle pamětí svého otce Františka Sochora.

Na tehdejší dobu způsobila akce nebývalé pozdvižení. Na přesun mostu byly pozvány děti ze všech železnobrodských škol. S nimi dorazily davy dalších diváků.

Akce nedopadla zcela podle plánu, protože se posunem poničila jedna podpěra, jejíž oprava zabrala několik hodin. „Do té doby byli chodci převáženi na lodičkách," doplnila Vozková.

Most byl slavnostně otevřen 22. září 1943.

Větší opravy most nepamatuje. Několikrát byl vyměněn jen povrch, před několika málo lety získal praktickou ozdobu v podobě nového zábradlí.