Technický stav mostu přes Jizeru v Železném Brodě, který je hlavní spojnicí obou břehů řeky jak pro automobilovou dopravu, tak pro pěší, se horší den ode dne.V uplynulém víkendu provedli pracovníci Krajské správy silnic Libereckého kraje další dílčí opravu výtluků, které se vlivem měnícího se počasí a chemického posypu vytvořily na povrchu mostu. „Dělají si z nás snad srandu. Zaplácají ty největší díry. Ale stačí pár dní a už se to zase sype," popsal muž, který Jablonecký deník o stavu mostu opakovaně informuje. Podobnou opravou totiž most prošel na podzim loňského roku, kdy o špatném stavu jednala s KSS LK i železnobrodská radnice.

„Stačí vydatnější deštík a přes most suchý neprojdete. Tvoří se na něm louže, kterým nemají auta jak se vyhnout. Nejednou jsem přišel domů zacákaný od hlavy k patě," popsal již před podzimní opravou pětačtyřicetiletý Roman, který přes most chodí v týdnu pravidelně do a z práce.

„Přes most se při deštích opravdu nedalo přejít suchou nohou. Lidé si stěžují. Pro nás i pro obyvatele města je to zásadní problém," doplnil André Jakubička, starosta města.

To ale není hlavní problém mostu. Jeho celkový stav je natolik špatný, že v současné době vzniká technická studie na jeho rekonstrukci. Ta má být hotova v březnu letošního roku.

„Před vydáním studie se uskuteční jednání mezi městem a KSS LK, na kterém budou představeny návrhy možných řešení. Následně bude přistoupeno k projektování dalších stupňů dokumentace," vysvětlil Jakubička.

Pak musí následovat další zákonné kroky, s dohotovením veškeré dokumentace včetně stavebního povolení se pak počítá až na podzim. „Odhad na rekonstrukci je v řádu přibližně dvaceti milionů korun. V letošním roce se tedy nestihne rekonstrukce, ale bude to připravené na příští rok," vysvětlil ředitel KSS LK Jan Růžička.

Most doplatil nejen na kry, které ho drtily v únoru loňského roku, ale podle starosty Andrého Jakubičky i kvůli nečinnosti kraje. „Léta se nikdo o nějaké důslednější opravy mostu nestaral. Dnes jen sklízíme tyto trpké plody," vysvětlil.

V roce 2014 tedy dojde ke kompletní rekonstrukci mostu. A bude to složitá operace. Pokud se bude muset most zcela uzavřít, znamená to výstavbu provizorního pontonového mostu. A zcela jistě problémy s dopravou na průtahu městem směrem na Semily či Vrchlabí. Ve hře je dokonce i stavba mostu zcela nového.

Do té doby ale bude zajímat nejen Železnobroďáky stav povrchu mostu. Čísla jsou přitom neúprosná. Kraj by za opravdu kvalitní povrch zaplatil tři čtvrtě milionu korun, a to se vzhledem k plánované kompletní rekonstrukci nejeví jako hospodárné.