Je sedm hodin ráno a slunce už se předvádí v plné síle. Parta přátel, kterým je od 40 do 60 let, se chystá vyrazit z Nového Boru na motocyklech do Považské Bystrice na Slovensku. Nejedná ale o ultra moderní silniční stroje, nýbrž o motocykly Manet 100 a Tatran 125, které vyvinou maximální rychlost kolem 70 kilometrů za hodinu.

„Cílem naší expedice je dokázat, že i takto letité malé motocykly dokáží urazit trasu tam a zpátky, což je přibližně tisíc kilometrů. Máme v úmyslu cestu tam urazit za dva dny. Jeden den strávit na místě a dva dny na cestu zpátky. Ve středu už jdeme všichni do práce, tedy alespoň tomu věříme,“ popisuje Stanislav Kučera, jeden z výpravy.

Za česko-slovenským dobrodružstvím se ve čtvrtek vydalo celkem osm chlapů z Českolipska i okolí. Na cestu s nimi vyrazila také doprovodná dodávka s náhradními díly a jednou motorkou navíc.

SAMÍ PROFÍCI

Pro cíl své cesty, Považskou Bystrici, se dobrodruzi nerozhodli jen tak. „Na místě chceme navštívit areál, kde je továrna, kde se zhruba před padesáti lety vyráběly naše motocykly,“ dodává Kučera. Tým jezdců je sestaven z opravdových profíků. Mají mezi sebou restaurátora historických motocyklů, specialistu na pneumatiky, ale i fotografa. Všechny však spojuje láska k těmto motocyklům. „Chceme představit veřejnosti téměř zapomenutý motocykl Tatran 125 a dokázat, že i historická vozidla patří na silnici. Především ale chceme ukázat a předvést kvalitní řemeslnou práci dělníků a techniků, kteří se výrobě těchto motocyklů podíleli,“ dodává Stanislav Kučera.

Cestě předcházela dlouhá příprava. Hlavním byla bezpečnost. „Dojet chceme všichni, tak jsme se po dlouhé debatě dohodli na cestovní rychlosti 45 kilometrů v hodině, která by měla zabezpečit dojetí všech účastníků expedice,“ upřesňuje Kučera.