Evropská komise spustila nedávno nový webový portál, který má za úkol prohlubovat spotřebitelskou výchovu společnosti ve všech členských státech unie a informovat o právech spotřebitelů a povinnostech prodejců. Portál je určen především učitelům, kteří ho mohou využít při přípravě vyučování nebo při tvorbě a sdílení lekcí se svými žáky. Stránka umožňuje zakládání meziškolních projektů, třeba i s jinými školami v rámci EU.

„Na rozsáhlých webových stránkách jsou k dispozici kvalitní výukové materiály v mnoha jazycích. Výhodou je, že materiály jsou i interaktivní," komentoval projekt nově zvolený europoslanec Tomáš Zdechovský, který dlouhodobě spolupracuje s neziskovou organizací Generation Europe na propagaci témat v oblasti ochrany spotřebitele.

Stránky slouží k výchově mladých lidí

Stránky slouží především pro spotřebitelskou výchovu a jsou určeny věkové skupině 12-18 let. Mají dospívajícím lidem nabídnout praktické občanské a spotřebitelské znalosti a dovednosti pro skutečný život.

„Portál také umožňuje mladým v EU fóru diskutovat o svých názorech a sdílet zkušenosti. V neposlední řadě mohou mladí lidé soutěžit se svou třídou o zájezd do Bruselu," řekla tisková mluvčí Eva Fruhwirtová.

Virtuální databáze, ze které mohou učitelé čerpat a vyhledávat materiály pro výuku, se otevře po nutném přihlášení, respektive registraci. Každý předmět obsahuje prvky výuky spotřebitelů od literatury po matematiku, ekonomii domácností, přírodní vědy i jazyky výuka spotřebitelů podle zakladatelů webu zasahuje do mnoha disciplín a lze ji začlenit do různých předmětů.

„Chápeme, že vyučující mají omezený čas na vyhledávání a vytváření lekcí pro své studenty. Consumer Classroom přináší hotové lekce, které napomáhají šetřit čas. Zdroje lze používat on-line ve třídě, stahovat, tisknout nebo sdílet na web," komentuje výhody systému Fruhwirtová.

Co je spotřebitelské vzdělávání?

Výuka spotřebitelů se podle tvůrců webu zabývá snahou naučit lidi dovednostem, postojům a znalostem nutným pro život v konzumní společnosti. Jde o základní složku všeobecného vzdělání, která musí podporovat spotřebitele v jejich snahách organizovat si svůj každodenní život udržitelným způsobem.

Mnoho lidí si není vědomo svého spotřebitelského chování a ani nechápe, jak a do jaké míry může ovlivnit hospodářství, životní prostředí i společnost svým vlastním přičiněním.

„Consumer Classroom má pomoci vyučujícím vzdělávat mladé lidi pro život, který je čeká. Jde o to, vybavit je dovednostmi, které potřebují, mají-li spotřebovávat uvědoměle a chápat svou úlohu aktérů v hospodářském systému s cílem vytvořit lepší společnost pro nás pro všechny, píše se na stránkáchwww.consumerclassroom.eu.

Otevřená databáze

Na stránkách je přístupná databáze projektů, které v minulosti vytvořili její ostatní uživatelé. Tyto aplikace, dokumenty nebo videa může kdokoliv využívat. Češi se ale zatím do projektů týkajících se spotřebitelské výchovy příliš nehrnou. Za poslední dva roky se do soutěže, kterou vyhlašují provozovatelé stránky, nepřihlásila ani jedna česká třída. Přitom podmínky účasti nejsou nastaveny nijak vysoko.

V roce 2013 vyhráli studenti ze školy Aniturri Bhi ve Španělsku v prvním ročníku meziškolní soutěže na webu Consumer Classroom, Vítězný tým navrhl projekt „Environmental problems the Earth is facing", digitální plakát zaměřený na udržitelnou spotřebu. „Tato audiovizuální práce, pod vedením koordinátora, jímž byl Idoia Zapirain, vynikla mezi ostatními účastníky a získala první cenu, návštěvu hlavních institucí Evropské unie v Bruselu," připomíná mluvčí Eva Fruhwirtová.

Vědomostní soutěže

Jednou z mála českých stop na evropském webu lze nalézt v sekci kvízy. Jediný kvíz, který lze vyplnit v čekém jazyce se jmenuje Co si myslíte, že je a skrze otázky a nabízené možnosti odpovědí pracuje s termíny jako pohledávka, věřitel, platební karta, smluvní pokuta nebo spotřebitelský úvěr. Finanční a legislativní slovní spojení, která každý z nás už někdy v životě slyšel, ale ne všichni známe jejich pravý význam nebo to, co čím nás zavazují.

Tvůrcem vzdělávací vědomostní soutěže je Centrum aplikované antropologie a terénního výzkumu ZČU v Plzni, které spravuje web Šikmá plocha. „Na „šikmou plochu" se člověk může dostat, ani neví jak. Půjčí si pár tisíc, opozdí se se splátkou a najednou dluží tolik, že už to prostě nemá šanci splatit. Co dělat dál, se dozví právě na našem webu," říkají jeho tvůrci z Plzně.

Webová stránka Consumer Classroom si klade za cíl podpořit výuku spotřebitelů a podpořit její rozvoj v evropských středních školách. Jde o mnohojazyčnou celoevropskou webovou stránku financovanou Generálním ředitelstvím Evropské komise pro zdraví a spotřebitele. Je vhodná pro vyučující studentů ve věku 12-18 let, ale je otevřená pro všechny, kdo se chtějí zapojit. Cílem projektu je usnadnit vyučujícím vzdělávat studenty v tématech práv a povinností spotřebitelů, vytvářet nebo volit připravené lekce pro své studenty a spolupracovat on-line s ostatními vyučujícími a třídami po celé Evropě.