Ještě v září to vypadalo, že po obnovení provozu bude jezdit tramvaj mezi Libercem a Jabloncem po dvaceti minutách, namísto běžných patnácti. Liberecký kraj, který na provoz přispívá, totiž zvažoval, že dá méně peněz. „Jsou tam určitě spoje, které jsou nadstandardní a které by kraj platit neměl," uvedl na podzim vedoucí dopravního odboru Libereckého kraje Jan Čáp.

„Chtěli jsme zjistit, jestli cyklus patnácti minut není částečně zbytečný. Ne všechny linky jsou vždy plně obsazené a využité," dodal tehdy i radní pro dopravu Vladimír Mastník (SLK).

Namísto 17 milionů, které kraj platil v minulém roce, tak nově zvažoval 12 milionů. Proti tomu ale hlasitě protestovali jak cestující, tak město Liberec. Tomu totiž kraj nově příspěvek na meziměstskou tramvaj posílá. Smlouva s dopravním podnikem vypršela na konci roku 2014.

Nová smlouva o financování už je uzavřena právě jen mezi krajem a Libercem. „Jako dopravní podnik se tak nově jednání o příspěvku na tramvajovou trať do Jablonce vůbec neúčastníme," uvedla mluvčí DPMLJ Martina Poršová.

Kolik trať měří?

Hrozba omezení spojů se ale nakonec nevyplnila. Po několikaměsíčním dohadování, kdy město Liberec odmítlo smlouvu s krajem podepsat, je jasno. Kraj na provoz linky č. 11 pošle 15,7 milionů korun pro letošní rok.

„Původně Rada kraje schválila příspěvek ve výši 14,5 milionů korun. Objevil se ale nečekaný rozpor v počtu kilometrů. V celostátním systému jízdních řádů uvádí dopravní podnik, že trať měří 13 kilometrů. Z toho jsme vycházeli a podle toho i rozpočítali výši příspěvku. Náhle však dopravce přišel s tím, že trať měří 14 kilometrů a pak ještě poslal upřesnění, že je to 14 kilometrů a 223 metrů. Nesoulad v počtu kilometrů ale znamená navýšení příspěvku kraje o milion dvě stě tisíc korun," podivuje se radní pro dopravu Mastník.

„Vůbec nechci spekulovat o tom, kde se ten kilometr a něco navíc objevil, že by se jim ty koleje najednou takhle roztáhly, o tom dost pochybuji," dodal. Mastník zároveň upozorňuje, že kraj kromě tramvaje do Jablonce hradí i ztrátu autobusů a vlaků, které tím směrem jezdí. „Nově proto chceme být jako kraj víc zataženi do tvorby jízdních řádů na této trati," upřesnil hejtman Martin Půta.

Pro cestující se tak nic nemění, spoje zůstanou zachovány v dosavadním rozsahu. Dopravní podnik znovu ujišťuje, že první tramvaj na rekonstruované trati vyjede 15. dubna. Omezování počtu spojů nehrozí ani na dalších linkách MHD. Město Liberec sice dá dopravnímu podniku o 5 milionů korun méně než vloni, problémy by to ale nemělo způsobit. „Vloni jsme obdrželi od města 190 milionů, letos to bude 185 milionů. Uvedený pokles určitě neovlivní objem dopravní obslužnosti. V současné době nám nahrávají příznivé klimatické podmínky i ceny u pohonných hmot, díky čemuž se daří šetřit," říká mluví Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Martina Poršová.