VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Parní zubačka zřejmě nevyjede

Tanvald, Praha - Přes sto let stará lokomotiva zůstane stát v depu. Důvodem je vysoké pojištění, které žádá Národní technické muzeum v Praze.

3.2.2014
SDÍLEJ:

Parní ozubnicová lokomotiva 404.003Foto: www.zubacka.cz

Jak to tak vypadá, unikátní parní lokomotiva vyrobená na začátku minulého století, na ozubnicovou trať nevyjede. Stalo se tak jen chvíli před podepsáním smluv mezi obecně prospěšnou společností Železniční společností Tanvald (ŽST), jež chtěla lokomotivu za cirka deset milionů korun opravit a provozovat, a Národním technickým muzeem, které lokomotivu vlastní.

„Obecně prospěšná společnost Železniční společnost Tanvald stopla plánovanou generální opravu parní ozubnicové lokomotivy 404.003 ze sbírek Národního technického muzea do provozuschopného stavu," potvrdil ředitel ŽST Petr Prokeš. Lokomotiva je v současné době deponována v železničním muzeu v Jaroměři.

Vysoké pojistné

„Po opravě měla být parní lokomotiva prezentována veřejnosti v kořenovské muzejní výtopně a vozit zvláštní osobní vlaky na ozubnicové trati Tanvald Kořenov Harrachov," přiblížil Prokeš.

Jednání s Národním technickým muzeem ale uvízla na mrtvém bodě. „Byli jsme připraveni s muzeem uzavřít smlouvu o pronájmu této unikátní lokomotivy, připravili jsme rozpočet a v předstihu zpracovali restaurátorský záměr na opravu," popsal Prokeš.

Po více než ročním jednání, kdy se již rýsoval podpis smlouvy, začalo Národní technické muzeum požadovat pojištění lokomotivy na muzeem určenou hodnotu. V současné době je parní ozubnicová lokomotiva neprovozní a její hodnota udávaná muzeem je 66 milionů korun.

Generální opravu lokomotivy v ceně cirka deseti milionů by na své náklady zajistila Železniční společnost Tanvald bez jakéhokoliv finančního přispění muzea.

Národní technické muzeum pak v nedávné době ohodnotilo cenu ozubnicové lokomotivy po generální opravě částkou 95 milionů korun a v této výši požaduje po ŽST pojištění exponátu, které by činilo přibližně půl milionu korun ročně. „A to je finanční částka, která opravu a následné provozování parní ozubnicové lokomotivy absolutně znemožňuje," vysvětluje Prokeš.

Národní technické muzeum ale musí mít státní majetek pojištěn. Důvodem požadavku bylo podle ředitele Národního technického muzea zvážení rizik, která sbírkovému předmětu mohou hrozit během generální opravy a následného provozu například znehodnocení nebo ztráta.

„Předmětem jednání bylo hledání skutečných záruk pro případ výše uvedených škod na sbírkovém předmětu mnohamilionové hodnoty s ohledem na omezené finanční možnosti obecně prospěšné společnosti ručit za tento majetek České republiky," popsal Michal Novotný, ředitel NTM. Podle jeho slov během jednání muzeum deklarovalo podporu celému projektu ŽST a vůli najít řešení.

Poslední jednání mezi Národním technickým muzeem a Železniční společností Tanvald proběhlo již na schůzce 30. října loňského roku. Zde byly projednávány návrhy možných řešení. „Na návrh zápisu z tohoto jednání, který jsme sestavili, nepřišla od ŽST odezva a dne 24. ledna jsme obdrželi dopis ředitele společnosti, kterým bylo sděleno odstoupení od plánu opravy ozubnicové lokomotivy, odůvodněné „nepřiměřenými podmínkami stanovenými NTM".

Lokomotiva tak v tuto chvíli nadále zůstává neprovozním exponátem NTM, který je v tuto chvíli k vidění v Železničním muzeu výtopna Jaroměř. Nijak není vyloučena možnost ji zprovoznit v budoucnosti. „Důležité je ale zdůraznit, že i ponechání lokomotivy ve stavu neprovozního exponátu ji nijak neubírá na hodnotě. Zůstává zachována v autentické podobě, v jaké skončila v provozu," doplnil Michal Novotný, ředitel NTM.

Skončí i další lokomotivy?

Podmínka pojištění lokomotivy na takto vysokou částku se ze strany Národního technického muzea objevila prý poprvé. „Je ale možné, že pokud bude vyžadována i u dalších dnes provozních parních lokomotiv, které můžeme vídat včele zvláštních parních vlaků, bude docházet k odstavování těchto lokomotiv a k jejich zavírání jako studených exponátů do depozitářů," poznamenal Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald o.p.s.

Ta realizovala za dobu své existence řadu projektů, a to i s mezinárodním prvkem. Je vlastníkem a provozovatelem řady drážních vozidel včetně unikátní, památkově chráněné, motorové ozubnicové lokomotivy T426.003.

V průběhu roku organizuje nostalgické jízdy, jejichž popularita je v rámci území našeho státu neobvyklá. „Velmi nás mrzí, že přístupem Národního technického muzea nemůže dojít k restaurování unikátní parní ozubnicové lokomotivy 404.003, která by v čele historických zvláštních vlaků dokazovala technickou dovednost našich předků," popsal Prokeš.

Chtějí opravit výtopnu

Společnost připravuje projekt na zatraktivnění kulturní památky ozubnicové železnice Tanvald Kořenov Harrachov jediné ozubnicové a nejstrmější železnice v Česku. Cílem projektu, na jehož spolufinancování bude podána žádost do Norských fondů, je oprava původní kamenné výtopny v Kořenově.

Tato technicky zajímavá a památkově chráněná stavba se v budoucnu stane provozním muzeem a zázemím pro unikátní ozubnicové lokomotivy.

„Právě v rámci projektu jsme plánovali i generální opravu restaurování parní ozubnicové lokomotivy 404.003 ze sbírek Národního technického muzea do provozuschopného stavu," doplnil Prokeš. „Kvůli shora uvedenému jsme se rozhodli odstoupit od opravy parní ozubnicové lokomotivy, která tak zůstane neprovozním omšelým exponátem zavřeným v muzeu," uzavřel Prokeš.

Autor: Jan Sedlák

3.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn Deníku – 16.–17. prosince 2017

Formanova zdravice po 50 letech a heroinoví Makedonci: nejlepší videa víkendu

Ilustrační foto
14

V severních Čechách hrozí tvorba náledí a zmrazků

Češi holdují videohrám. Nejmenší zájem v EU projevují Slovinci

Severní Čechy - Česká republika je zemí s nadprůměrným podílem mladých hráčů videoher. Z okolních států mají videohry radši pouze Němci.

Slevová spirála se dotočila, Češi jsou více než kdy dříve ochotní si připlatit

Severní Čechy - V posledních pěti letech stoupl podíl dražšího zboží v letácích z pětiny téměř na čtvrtinu. I když tedy Češi stále hledí především na cenu, dopřávají si více kvalitnějších potravin a luxusnějšího zboží než dříve. Taková zjištění plynou z analýzy společnosti Česká distribuční. 

Čekají nás Vánoce na blátě. Na Štědrý den bude až pět stupňů nad nulou

Severní Čechy - V noci bude mrznout, ale přes den se zřejmě průměr nejvyšších teplot v Česku udrží další čtyři týdny nad nulou. Na Štědrý den může teplota přes den dosáhnout až plus pěti stupňů Celsia. Má pršet, nebo padat déšť se sněhem. Vyplývá to z měsíčního výhledu, který v sobotu zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), a krátkodobé předpovědi ústavu.

Řetězec Globus dostal pokutu 183 milionů korun. Za nekalé praktiky k dodavatelům

Trmice, ČR - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal prvostupňové rozhodnutí, v němž potrestal obchodní řetězec Globus ČR za porušení zákona o významné tržní síle, kterého se tento řetězec dopouštěl vůči některým dodavatelům potravin. Celková výše pokuty činí 183 187 559 korun. Řetězec může proti rozhodnutí podat rozklad, lhůta činí 15 dnů.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT