Reportáž České televize vysílaná ve středu minulého týdne v pořadu Události z regionů o takzvané tangentě pod názvem Jablonec nad Nisou podváděl vyvolala nejen vlnu zájmu mezi obyvateli města, ale i reakci jabloneckého magistrátu.

„Jablonec nad Nisou nepodváděl! Musím se ostře ohradit proti tvrzení odvysílaném v reportáži, která významně poškozuje dobré jméno našeho města,“ začíná otevřený dopis primátora Petra Beitla zaslaný do médií. Vedle velmi nevhodného a nešťastného způsobu prezentace, který podle primátorova vyjádření zvolili někteří jablonečtí zastupitelé, obsahuje prý reportáž celou řadu zavádějících informací a nepodložených tvrzení.

Co bylo vlastně v reportáži řečeno? Jablonečtí zastupitelé Jaroslav Kraus a Jindřich Berounský na kameru sdělili, že podle nich město podvádělo, když v podkladech k návrhu územního plánu figurují zkreslené údaje, především o počtu vozů projíždějících centrem města. „Byl to záměr falešnými čísly uvést ministerstvo dopravy v omyl,“ popsal Berounský.

Podle magistrátu nelze o zkreslených údajích hovořit. „Údaje vycházejí z podkladů zpracovaných v říjnu 2008 odborníky společnosti Citiplan. Dopravní model společnost vyhotovila na objednávku tehdejšího místostarosty Otakara Kypty,“ vysvětlil primátor.

Podle Beitla se ale v reportáži objevily i další nepřesnosti a nepodložená tvrzení. Například to, že jsou již vyčísleny náklady na stavbu silnice. „K tomuto bodu mohu jen dodat, že náklady by neneslo město, ale česká republika,“ narazil Beitl na fakt, že západní tangenta je plánovaná jako silnice I. třídy, tudíž v dikci státu.

Navíc: město muselo v návrhu územního plánu vytvořit pro tuto silnici územní rezervu. Zhotovitelé návrhu ale oproti stále platnému územnímu plánu překreslili podobu silnice. V původním plánu vedla obytnou oblastí a muselo by kvůli ní padnout několik domů.

Návrh územního plánu není dogmatickým dokumentem, má být diskutován. Možnosti, kudy vést západní tangentu jsou podle primátora dvě. „Buď budeme respektovat dosud navrženou trasu zastavěnou oblastí, kde žijí tisíce lidí, a která nebude odpovídat parametrům silnice I. Třídy nebo zvolíme trasu jinou v okrajové části města, kde zasáhne pouze do strmého zalesněného svahu,“ popsal Beitl, který zároveň tvrdí, že navrhovaná trasa do sportovního a rekreačního areálu Srnčí důl nezasáhne.

Proti tomuto tvrzení stojí dvě občanská sdružení a to Žižkův Vrch a Srnčí Důl, na jejichž pozvání přijel do Jablonce uznávaný ekolog Antonín Buček. Ten označil prostředí Srnčího dolu za jedinečné, část areálu by dokonce rád viděl v jistém stupni ochrany.

„Náhle jsem si představil, jak tu budou stavět, protože ten terén je pro silnici nepříznivý. Stavba by ho navíc nenávratně zdevastovala,“ přiblížil ekolog. Stavbu tangenty označil za obrovský zásah do zdejší krajiny. Město podle Beitla má souhlasné posudky na dopady stavby na životní prostředí.

V reportáži ještě zaznělo, že petici proti tangentě podepsaly tisíce lidí. „Na magistrát do těchto dní dorazila petice s 256 podpisy, kteří s tangentou nesouhlasí. A petice s devadesáti čtyřmi podpisy obyvatel, kteří s navrhovanou trasou tangenty souhlasí,“ vypočítal primátor.

Západní tangenta vzbuzuje vášně již od jara loňského roku, když na návrh územního plánu upozornilo občanské sdružení Žižkův Vrch, které také organizovalo petici proti návrhu. Zanedlouho se zaktivizovalo i sdružení Srnčí Důl, které pořádalo například protest před radnicí, na problém upozornili transparenty i ministra dopravy Pavla Dobeše při jeho návštěvě Jablonce.

Odpůrci Západní tangenty tvrdí, že silnice odstřihne město od přírody a zničí areál Srnčí Důl.

Magistrát naopak tvrdí, že areál bude v budoucnu dále rozvíjet.