O špatném stavu mostu přes Jizeru v Železném Brodě si už cvrlikají i vrabci na střechách obou nábřeží. Jak by ne, cestáři jeho povrch opravují každou chvíli. „Vždycky to nějak zalepí a za pár měsíců to je zase rozbitý," zlobí se dvaapadesátiletý Petr z Brodu.O stavu mostu a nutné rekonstrukci se hovoří již několik let. Majitel mostu Liberecký kraj o problémech ví. „Právě na povrchu, který se musí neustále opravovat, je vidět, že most není v dobré kondici," připustil krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.

Liberecký kraj připravuje projekt na celkovou rekonstrukci. Ten by měl být do podzimu hotov. „Poté pošleme žádost o dotace. Mým přáním je, aby se s rekonstrukcí začalo hned na jaře příštího roku," sdělil Mastník.

Zdejší radnice si vyžádala možnost projekt připomínkovat. „Zajímá nás zvláště šířka mostu. Chodníky by měly být po obou stranách široké dva metry a samotná silnice o metr a půl širší," vysvětlil starosta Železného Brodu André Jakubička.

V praxi to znamená, že most by byl celkově širší a tím pádem komfortnější. Jak pro chodce, tak pro řidiče.

Dle prvotního projektu by měl být postaven zcela nový most, ze starého zůstanou jen pilíře. Zcela jasno ale bude až na podzim.

Průběh oprav je tak nadále zahalen rouškou tajemství. Podle radního Mastníka je ale jasné, že se most bude muset na nějakou dobu zcela uzavřít.

Co s dopravou? „To je nejsložitější úkol, který se objasní až ve finálním projektu. Objízdné trasy by byly složité a pontonový most by celou akci prodražil. Potřebujeme co nejednoduší řešení," vysvětlil Mastník.

Radnice ale na provizorním mostu trvá. „Zajištěn být musí. O jeho podobě a umístění budeme ještě jednat," potvrdil starosta.

Na špatné kondici mostu se podepsal nejen čas, ale i několik záplav, které se městem prohnaly v uplynulých letech. Největší rány pak most schytal v únoru roku 2012, kdy se řekou prohnala obří vlna ledových ker.

Kontrola statiků zjistila, že problém je veliký. „V tabulkách se most pohybuje mezi šestým a sedmým stupněm škály," přiblížil Mastník. A právě sedmý stupeň již značí havarijní stav.

Současný most spojující obě nábřeží Obránců Míru a Jiráskovo slaví v tomto roce sedmdesátileté výročí. Vystavěn byl ve 2. světové válce.

Rozsáhlá stavební akce na březích Jizery začala v roce 1940. Stavěl se nejen most, ale i dnešní nábřeží Obránců míru. Ne, že by tu most nebyl. Od roku 1881 sloužil starý železný bezpilířový most, který ale přestal vyhovovat zvyšující se frekvenci dopravy, byl totiž úzký a tím nebezpečný. Projekt nového mostu počítal s chodníky po obou stranách.

Na stavbě pracovali i Židé, před tím, než byli deportováni do koncentračních táborů.

Most byl slavnostně otevřen 22. září 1943.

Větší opravy most nepamatuje. Několikrát byl vyměněn jen povrch, před několika málo lety získal praktickou ozdobu v podobě nového zábradlí.