Ocenění Regionální potravina Libereckého kraje získala farma v roce 2011 a 2012. V roce 2010, 2011, 2012 a 2013 získala kozí farma ocenění Nejlepší výrobek roku Libereckého kraje v kategorii biopotraviny. Letos farma zabodovala s Bio ovčím tvarohem Jahodová ovečka.

Jak dlouho už provozujete kozí farmu?

Zhruba patnáct let. S manželkou máme oba vystudovanou zemědělskou školu ve Frýdlantě a kozy byly společná záliba.

Jaké kozy chováte?

Základní jsou hnědá a bílá krátkosrstá koza. To jsou česká plemena. Jako zajímavost zde máme kozy Búrské původem z Afriky. Je to koza určená na maso, nedojí se. Koz máme zhruba 730 a ovcí je asi 600.

Kam vaše výrobky dovážíte? Dodáváte i mimo kraj?

Dodáváme do prodejen v Liberci a Jablonci nad Nisou a v Praze. zavážíme i do velkého potravinového řetězce a do sítě prodejen s farmářskými výrobky. Mimo to jezdíme i na farmářské trhy.

Co podle vás způsobilo boom zájmu o bio a farmářské výrobě v posledních několika letech?

Je to záležitost posledních třech, čtyřech let. Zájem nastal po tom, co vylezla pravda o některých výrobcích, které se k nám dováží.

Jak těžké je proniknout s výrobkem do supermarketů?

Je to těžké. Na druhou stranu my jsem jim nabídli něco, co jim nenabídne nikdo jiný. Náš sortiment totiž nemá v republice konkurenci. Ve Francii jsou podobné výrobky třeba o 30 až 50 procent dražší. Rozdíl je u kravských mléčných výrobků, kde je obrovská nabídka a tlak na trhu. U ovčích a kozích výrobků je naopak větší poptávka.

Co znamená, že není konkurence? V Čechách už nejsou jiné kozí farmy?

Letos jsme největší farma v republice na bio výrobky. Pak je tu jedna velká farma. Zbytek jsou rodinné farmy, které své výrobky prodávají hlavně na regionálních trzích.

Kolik lidí vaše rodinná farma zaměstnává?

Se mnou, manželkou a synem je nás zhruba dvacet.

Co je potřeba splnit, abyste mohl používat označení bio?

Člověk se musí přihlásit na jednu z kontrolních organizací a splnit podmínky. Nesmějí se používat chemické postřiky a průmyslová hnojiva. Zemědělec je pak pod kontrolou.

Jak to, že posledních pět let získávají vaše výrobky ocenění každý rok?

Každý rok rozšiřujeme sortiment. Dalo by se říci, že pokaždé přijdeme s jednou novinkou, ale ve skutečnosti to jsou třeba tři, čtyři.