Stojící kamiony v kopcích, rozsolený sníh, kterým se skoro nedá projet, kolony, jízda krokem. Je to každý rok stejné, stále však budí sjízdnost silnic velké emoce. Letos možná ještě trochu více.„To jsem ještě nezažil. Vezl jsem tátu do nemocnice a přes Dolní Černou Studnici jsem skoro neprojel. Sypač trasou projel ráno v šest, pak už jsme ho celé dopoledne neviděli," vypráví Luboš Kundera z Huti na Pěnčínsku. Míní, že letošní údržba je oproti uplynulým letům velice slabá. „Ale už loni to nestálo za nic," doplnil.

Podobně smýšlejících lidí je více. „Bylo snad lepší, když se jen protahovalo a nesolilo. Teď tady projede sypač, radlici nahoru a jen solí. Sníh se změní v hmotu, která klouže jako mýdlo. Auto v tom strašně klouže," popsal čtyřicetiletý Jan ze Železného Brodu, který již na rozbředlém sněhu havaroval.

Problémy nejen s kamionovou dopravou rozpalují ale třeba i na Tanvaldsku. Josef Sucharda z Desné se pozastavuje nad častými uzavírkami hlavního tahu do Harrachova a dále do Polska. „Napadne patnáct centimetrů sněhu a silnici zavřou. Při řádné údržbě komunikace a pravidelném protahování by se takový kolaps stát neměl," popsal Sucharda.

„V letošní extra mírné zimě jsem si několikrát všiml, že údržba po spadu sněhu vozovku pouze nasolí a bez prohrnutí nechává vrstvu sněhu odtát," potvrzuje i Sucharda slova Luboše Kundery. Dvě místa, stejný problém.

„Mám za to, že autodopravci a motoristická veřejnost si za své peníze, které odevzdávají tomuto státu a jeho složkám na daních a poplatcích zaslouží zajištění sjízdnosti komunikací i ve více extrémních podmínkách," doplnil Sucharda.

Méně peněz od státu

Podívejme se tedy na údržbu silnic I. třídy, kam spadá i silnice I/10, na níž leží inkriminovaný úsek Desná Harrachov. Výkon zimní údržby silnic I. třídy na Jablonecku objednává Ministerstvo dopravy ČR u společnosti Silnice LK a.s. Liberecký kraj patří již dlouhodobě k nákladově nejvyšším regionům, co se údržby silnic I. třídy týká, v rámci celé České republiky.

V posledních dvou sezonách došlo k situaci, kdy ministerstvo hradí náklady vynaložené na výkon zimní údržby silnic I. třídy pouze v takové výši, která odpovídá hodnocení adekvátnosti výkonu.

„Věřte, že silničáři dlouhodobě volají po navýšení prostředků jak na zimní údržbu silnic, tak na údržbu běžnou, avšak chybí zde jasná návaznost mezi výběrem daní a poplatků ze silničního provozu a jejich návratností zpět do údržby, oprav a výstavby silnic," popsal situaci Petr Šén, generální ředitel společnosti Silnice LK.

Společnost provádí ale údržbu i na silnicích nižších tříd, tedy třeba i na zmíněné silnici přes Dolní Černou Studnici.

„Pokud mají občané z Pěnčínska či Železnobrodska jakýkoliv problém se zimní údržbou, stačí zavolat na nonstop dispečerské pracoviště na Nové Vsi, číslo724 535 034, kde jsou pracovníci připraveni maximálně vyjít vstříc všem prosbám," doplnil Šén.