Nově má dopravní terminál v Železném Brodě přijít bratru na pětašedesát milionů korun. Z projektu zmizel třeba parkovací dům, který měl odlehčit situaci s parkováním na sídlišti Vápenka.Byl upraven rozsah počtu výstupních a nástupních míst do autobusů a obratiště autobusů u železniční stanice.

„Zůstává úprava Nádražní ulice včetně vybudování chodníku směrem k Masarykově ulici a oprava mostu přes Brodecký potok a jen v malém rozsahu se upravuje rozsah prací na dnešním autobusovém nádraží, ze kterého zůstane fakticky průjezdná zastávka autobusů s nezbytným zázemím pro cestující," vysvětlil Daniel Mach, vedoucí odboru územního plánování a rozvoje města železnobrodské radnice.

Součástí projektu je přestavba stávajícího autobusového nádraží na zastávku se čtyřmi nástupními místy.

„Zbylá část plochy dnešního autobusového nádraží se přestaví na veřejné prostranství, kde může být tržnice, ale i víceúčelová odpočinková plocha. V projektu je navrženo vydláždění a v omezené míře doplnění zeleně," vysvětlil Mach. Obě dopravní plochy budou propojeny informačním systémem.

Projekt terminálu zahrnuje stavbu autobusového nádraží u železniční stanice.

Tato část projektu zahrnuje vybudování obrátky autobusů, odstavy pro čtyři autobusy, nástupní a výstupní prostory. A kam si dají vozy lidé, kteří přivezou své známé ke spoji?

Parkování pro deset automobilů typu park and ride či kiss and ride (krátkodobé stání, kdy cestující na vlak či autobus někdo odveze).

Zdejší lidé si ale stěžují i na stav budovy vlakového nádraží. „Přestavba budovy nádraží v projektu není. Budova je v majetku společnosti České dráhy a po několika jednáních jsme nabyli dojmu, že pro ni není zas až tak důležitá. Jako město do cizího majetku investovat nebudeme," upřesnil Daniel Mach.

Autobusy jedoucí směrem do Semil pojednou z dnešního autobusového nádraží u sokolovny k terminálu a dále svým směrem, autobusy na Malou Skálu či Jablonec pojedou od terminálu na dnešní nádraží a pak dále.

„Množství spojů na území města se zvýší, ale zároveň se tím vyjde vstříc požadavkům na zajištění městské dopravy na trase od sídliště Na Vápence k poliklinice," popsal Mach.

Zahájení stavebních prací má nastat v druhé polovině roku 2013, hotovo by mělo být do konce roku 2014. Celková doba realizace stavby je odhadována na osm měsíců s tím, že bude nejdříve zrealizována výstavba terminálu u železniční stanice a následně bude přestavěn prostor dnešního autobusového nádraží.

„S projektantem zvažujeme další varianty řešení tak, aby bylo centrum města a prostor nádraží zasaženo stavebními pracemi v co nejmenším rozsahu," sdělil starosta Železného Brodu André Jakubička.

Ještě před rokem železnobrodská radnice avizovala možné odložení projektu, protože neviděla možnost získání dotace. Nyní se našla. Z fondů Evropské unie přiteče na projekt terminálu pětapadesát milionů korun. Cirka deset milionů korun, tedy patnáct procent z celkové částky, což je podmínka pro čerpání evropských dotací, vyplatí město ze svého.