Ozubnicová železniční trať mezi Tanvaldem a Szklarskou Porębou v těchto dnech slaví výročí 110 let od zahájení pravidelného provozu. Ten začal 1. července roku 1902 v úseku Tanvald Grünthal (dnešní Kořenov) a 1. října téhož roku v úseku Grünthal Oberschreiberhau (dnešní Szklarska Poręba Górna).Unikátní horská trať, která kdysi vznikla především pro dopravu levného pruského uhlí do průmyslového Liberecka, dnes slouží především turistům. Mezi Tanvaldem a Kořenovem dosahuje sklonu až 58 promile, což ji činí nejstrmější tratí v České republice. „Mezi Kořenovem a Szklarskou Porębou trať v Novosvětském průsmyku v nadmořské výšce 886 metrů překonává hřeben Krkonoš a je tak pro změnu nejvýše položenou železniční tratí v Polsku," podotkl Jaroslav Smištík ze Železniční společnosti Tanvald.

A ozubnice, kterou si stavitelé pomohli při budování trati, se při nostalgických jízdách používá dodnes. Svezení na ní si můžete vyzkoušet až do neděle v rámci oslav 110 let Zubačky a Jizerské železnice, které připravila železniční společnost Tanvald ve spolupráci s Českými drahami.

Největším lákadlem třídenních oslav, které začaly už v pátek, je bezesporu parní vlak, který jezdí mezi Kořenovem a Szklarskou Porębou Górnou. Na jednom jeho konci je parní lokomotiva „Všudybylka" 354.195, zatímco na druhém historická motorová lokomotiva „Pielstik" T466.0286. Mezi Tanvaldem a Kořenovem navíc jezdí obě unikátní ozubnicové lokomotivy „Rakušanky" T426.001 a T426.003, a oslav se zúčastní i historická motorová lokomotiva „Hektor" T435.0139 či historická motorová „Singrovka" M240.056.

„Ve stanicích Tanvald, Kořenov, Szklarska Poręba Jakuszyce i Szklarska Poręba Górna navíc čeká návštěvníky bohatý doprovodný program s vystoupeními hudebních skupin, divadelních souborů či mažoretek. Rovněž je možné navštívit muzeum i výstavu fotografií, nebo si prohlédnout železniční vozidla a automobilové veterány," zve Jaroslav Smištík.