O nutnosti rekonstrukce mostu přes Jizeru v Železném Brodě se toho napovídalo a napsalo hodně. Ale pozor, ještě nic není na sto procent jisté.Krajský úřad Libereckého kraje totiž až poslední říjnový den pošle na úřad Úřad regionální rady žádost o dotaci na generální opravu mostu. A teprve do konce kalendářního roku by mělo být rozhodnuto o přidělení nebo nepřidělení dotace.

„Pokud bude dotace přidělena, vypíše kraj soutěž na výběr zhotovitele s termíny realizace akce," poznamenal krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník. Šance na získání dotace ale není malá.

V současné době zároveň žádá kraj na železnobrodské radnici o stavební povolení na akci.

Jasno tedy ještě není ani v případu termínů realizace stavby. „Po výběru zhotovitele bude vybraná firma žádat o povolení ve věci uzavírek, to znamená, že termíny akce zatím známy nejsou," vysvětlil Vladimír Mastník.

A ani pokud dotace dopadne, jsou tu další aspekty, které mohou stavbu odložit či alespoň zbrzdit. A to přesto, že kraj rekonstrukci poničeného a starého mostu sliboval již na letošní rok. Ale kraj míní, čas mění.

„Řeší se spousta technických detailů na mostě, provizorním mostě i kam usadit náhradní autobusové nádraží. Do toho máme zprávy, že České dráhy chtějí v srpnu a září příštího roku rekonstruovat trať, což znamená výluky s náhradní autobusovou dopravou a v kombinaci s opravou mostu dopravní chaos. Pak si nedovedu představit, že bychom v té době s rekonstrukcí mostu souhlasili. To by bylo peklo," doplnil další informace starosta Železného Brodu André Jakubička.

Shrňme si, jak se celá nutnost opravy mostu přes Jizeru v Železném Brodě vyvíjela.

Za prvé, přesně 22. září tohoto roku tomu bylo 70 let od uvedení mostu do provozu. Za celou dobu své existence nebyla konstrukce zásadně opravována.

Jak šel čas: most přes Jizeru

Most přes Jizeru v Železném Brodě tvoří část páteřní trasy mezi Železným Brodem a Semily a dále. Poprvé psal Jablonecký deník o jeho špatném stavu v květnu roku 2012.

Kontrola statiků zjistila, že stav mostu je vážný. V tabulkách se most dostal až na pátou příčku sedmistupňové škály. Sedmička již značí havarijní stav.

V tu dobu tehdejší radní pro dopravu Martin Sepp sliboval, že kraj most opraví v roce 2013. „Pracujeme na projektu. Každopádně víme, že nejpozději příští rok musíme most opravit," sdělil přesně.

Ale ouha. Na mostě se kraji podařilo jen „zalátat" díry. A statika? Ta musí počkat.

Když po mostě projede naložený kamion, jsou zcela jasně cítit silné záchvěvy konstrukce. Ta byla nejvíce narušena povodněmi v roce 2000.

V únoru 2012 pak mostem otřásly kry, které se utrhly nad městem. Za mostem je zastavila stavidla vodní elektrárny. Kry se tehdy kumulovaly i právě kolem pilířů mostu a vystoupily i z břehů. Naštěstí pro obyvatele okolí stavidla povolila a kry letěly dále, aby drobné škody a stopy byly vidět i v Líšném či na Malé Skále, kde se podepsaly i na stavu zdejšího splavu, který nyní také prochází rekonstrukcí.

Most nadále chátral. Kraj sice opravoval díry na povrchu, opravy ale po několika zimních dnech záplaty zcela zmizely. Procházet přes most? Mokré nohy a to mnohdy od vody z rozsoleného sněhu.

„Lidé si stěžují. Pro nás i pro obyvatele města je to zásadní problém," sdělil André Jakubička, starosta města.

V roce 2014 tedy snad dojde ke kompletní rekonstrukci mostu. A bude to složitá operace. Pokud se bude muset most zcela uzavřít, znamená to výstavbu provizorního mostu, se kterým se počítá z městské části Poříč na Nábřeží obránců míru.

Což mimo jiné znamená i zvýšený průjezd po úzkém mostku přes náhon k vodní elektrárně.