„Původní stavba výjezdové základny už nesplňuje žádné limity pro provoz. Jsme rádi, že se nám z evropského projektu, respektive z Integrovaného regionálního operačního programu React EU, do něhož jsme se pustili v součinnosti s Libereckým krajem, podařilo vystavět nové, moderní zázemí,“ sdělil ředitel ZZS LK Luděk Kramář.

Původní prostory už nevyhovovaly po technické i kapacitní stránce. Nahradilo je pracoviště, kde mají záchranáři zázemí nejen pro členy posádek, ale zároveň pro technické zabezpečení vozového parku. „Už na začátku projektu jsme si stanovili podmínku, aby rekonstrukce objektu i stavba přístavby probíhaly za plného provozu, což se podařilo. Stavební firma dodržela předpokládaný termín dokončení a já jsem za to upřímně rád,“ řekl radní pro resort zdravotnictví Vladimír Richter. Samotná základna byla slavnostně předána o druhé zářijové sobotě během Dne se ZZS LK konaného u příležitosti 30. výročí letecké záchranné služby.

Den dětí s letištěm Liberec
Ukázky techniky či přelety vrtulníků. Liberecké letiště ožilo dětským dnem

V přístavbě se nachází čtyři pokoje pro personál, toaleta a sprcha, sklady, šatny a také garáž pro dvě sanitky pozemní záchranné služby. Došlo také k výměně okenních a dveřních výplní za nové plastové s izolačními trojskly a výměně střešní krytiny. „Při jižní straně stávajícího objektu vyrostla nová zpevněná plocha v rozsahu 278 metrů čtverečních s asfaltovým povrchem,“ podotkl náměstek pro resort ekonomiky, majetku, investic, veřejných zakázek a informatiky Zbyněk Miklík.

Lékaře doplní záchranáři

Výstavba nové základny začala v dubnu loňského roku. Výstavbu pomohly zaplatit peníze z evropských zdrojů, a to do výše 85 %, což tvoří více než 20 milionů. „Kraj usiluje o kvalitní zázemí pro záchranáře, kteří nasazují dennodenně ve vypjatých situacích své životy za záchranu životů jiných, dlouhodobě. Stav prostorů základny na libereckém letišti si navíc již dlouho žádal nápravu,“ zdůraznil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Zleva Michal Starý, Josef Kolář, Ludvík Lavička a klečící Ondřej Matúšek.
Na univerzitě vzniklo unikátní zařízení. Ohlídá bezpečnou jízdu tramvají

Dosavadních prostor, které sousedí s hangárem pro vrtulník Kryštof 18, se ale záchranáři nevzdají. Nyní začne jejich rekonstrukce, aby i ony mohly důstojně sloužit pro potřeby záchranářů. Přestavbu pokryje ZZS LK z vlastních zdrojů, odhadované náklady jsou 2 miliony korun. „Na letišti máme leteckou i výjezdovou základnu, každý den je tu tedy v podstatě stále 6 a více lidí včetně technického personálu. Pozemní posádka je zde zatím jen lékařská, plánujeme ale na letiště umístit i jednu záchranářskou posádku a sanitu rychlé zdravotnické pomoci,“ vysvětlil Kramář.

Nejedná se ale o jediná vylepšení. Od letošního léta lékařské posádky ZZS LK ve Frýdlantě, Doksech, Turnově a v Liberci využívají čtyři nové vozy Škoda Kodiaq. Cena jednoho nového vozu pro lékařskou posádku je 2 273 590 korun. Součástí této částky není jen pořizovací cena auta, ale i jeho kompletní přestavba pro potřeby záchranky. Škody Kodiaq neslouží pro přepravu pacientů, ale čistě pro rychlou lékařskou pomoc, tedy dopravu lékaře k pacientovi.

Soutěž sanitek a jejich posádek u liberecké arény.
Řidič záchranky jen netočí volantem, musí i zachraňovat nebo být silákem

„Vzhledem k tomu, že počet výjezdů za pacienty nám meziročně stále roste, logicky se i dřív opotřebují auta, rychleji najezdí víc kilometrů. Jsem rád, že můžeme i tímto způsobem dbát na bezpečnost pro naše zaměstnance a posílat je za pacienty ve spolehlivých vozech,“ řekl ředitel ZZS LK Luděk Kramář s tím, že denně za pacienty ze 14 základen v Libereckém kraji záchranáři vyjíždějí více než 160krát.

Stará auta, která záchranka nahrazuje, nicméně úplně ze silnic nezmizí. Po důkladném technickém servisu budou nadále sloužit jako záložní vozidla.