Vynechání či omezení alkoholických nápojů přináší plno pozitiv, a to nejen zdravotních, ale i psychických. „A pokud jste zvyklí alkohol pravidelně pít, tak můžete díky jeho omezení poměrně jednoduše zhubnout,“ upozorňuje Hana Pávková Málková z organizace STOB. „Alkoholické nápoje mají vysokou energetickou hodnotu. A ta může přispívat k tomu, že jde váha nahoru, nebo i přes veškeré snahy zhubnout stagnuje. Mnoho hubnoucích si totiž neuvědomí, že taková sklenička denně či pravidelné víkendové večírky mohou významně zvyšovat energetický příjem,“ dodává.

Kalorické bomby, po nichž máte hlad

Jeden gram ethanolu obsahuje 29 kilojoulů (kJ). Když se k tomu připočte ještě obsažený cukr a v některých nápojích typu Piňa Colada i tuk, tak může takový nápoj vydat za celé hlavní jídlo. Alkohol je navíc zdrojem prázdných kalorií. Pokud je jich nadbytek, uloží se nám v podobě tukových zásob. Nevýhodou také je, že se stupněm „ovíněnosti“ stoupá chuť k jídlu.

Na začátku roku 2020 vážil Milan přes 155 kilo, po třech letech hubnutí s nutriční terapeutkou už to bylo jen necelých 120 kilo.
Muž shodil už 36 kilogramů. Pomáhá mu dieta jednodušší, než byste čekali

Podle energetické hodnoty jednotlivých alkoholických nápojů je vidět, že na objem jedné deci je nejdietnějším nápojem pivo. I bílé víno má ve stejném objemu více energie. Ale ruku na srdce, kdo se při konzumaci asi spokojí s „dvojkou“ piva? Hana Pávková Málková pro nás připravila následující přehled.

Petr Havlíček o hubnutí a alkoholu:

Zdroj: Youtube

Pivo

Pokud si dáte občas jedno pivo na chuť, není to žádná tragédie, ale stačí si dát ta piva dvě, a k tomu velká, a dostanete se na energetickou hodnotu jedné lehké večeře. V případě, že si někdo dopřeje a zvládne osm „kousků“, dostane se rázem na celodenní energetický příjem.

Myslíte, že jíst zdravě a hubnout je drahé? Spočítejte si, kolik vás stálo ztloustnutí, budete se divit
Jak zhubnout levně? Odbornice dává 10 tipů. Vyzkoušejte je a proměňte se

Co se množství kalorií týče, nejlépe je na tom z běžných druhů světlé pivo s co nejnižším obsahem alkoholu. A zdaleka nejlepší volbou je nealkoholické pivo, které obsahuje v porovnání s klasickým zhruba poloviční množství energie: půllitr má 430 kJ.

Obsah energie v potravinách se obvykle vyjadřuje v energetických jednotkách joule (J), kilojoule (kJ) či megajoule (MJ) a/nebo v kilokaloriích (kcal).

Přepočet jednotek:

  • 1 MJ = 1.000 kJ = 239 kcal
  • 1 kcal = 4,184 kJ = 0,004184 MJ

Sacharidy a bílkoviny poskytují přibližně 4 kcal (17 kJ) na gram. Oproti tomu tuky poskytují asi 9 kcal (37 kJ) a alkohol asi 7 kcal (29 kJ) na gram. Zdroj: NZIP

Víno

Zatímco „dvojka“ suchého vína má energetickou hodnotu okolo 560 kJ, lahev suchého vína, tedy 0,7 l už svou energetickou hodnotou atakuje hranici 2 000 kJ. Vhodnější variantou je, alespoň z hlediska kalorií, vinný střik. Stejně jako pivo, i víno má svou nealkoholickou variantu, která je rovněž energeticky méně vydatná než ta alkoholická. Sklenička takového vína má pouhých 100 kJ, lahev pak 350 kJ.


Nahrává se anketa ...

Míchané nápoje

Tvrdý alkohol v kombinaci se sladkými džusy, sirupy a jinými přísadami, rozhodně není něco, co byste si měli dopřávat den co den. Z hlediska energie je na tom nejhůře rozhodně Piña Colada, která se v originální receptuře připravuje z rumu, kokosového mléka a ananasové šťávy. Kokosové mléko může být někdy nahrazováno smetanou. Tento koktejl má energetickou hodnotu okolo 1 000 kJ. Mojito nebo Bloody Mary mají oproti Piña Coladě zhruba poloviční množství energie.

Není jedno, co pijete:

Víte, co pijete? Tato čísla mluví za vše!

  • Pivo 10° 0,5 l – 750 kJ
  • Pivo 12° 0,5 l – 950 kJ
  • Víno suché 0,2 l – 560 kJ
  • Víno sladké 0,2 l – 700 kJ
  • Vinný střik 0,3 l – 270 kJ
  • Cola s rumem 0,2 l – 720 kJ
  • Míchaný koktejl 0,25 l – 1000 kJ
  • Whisky 0,4 dcl – 420 kJ
  • Rum 0,4 dcl – 370 kJ
  • Vaječný likér 0,4 dcl – 500 kJ

Zdroj: stob.cz

Jak při hubnutí zvládnout abstinenci?

Mgr. Zuzana Červenková Douchová, psycholožka a nutriční terapeutka.Zuzana Červenková Douchová, psycholožka a nutriční terapeutka.Zdroj: Se svolením AquaLife Institutu„Záleží na obvyklé míře a četnosti konzumace alkoholu. Čím více a častěji jsme zvyklí pít alkoholické nápoje, tím větší a náročnější očekávejme výzvy, které s sebou jejich vynechání přináší,“ říká odbornice AquaLife Institutu, psycholožka Zuzana Červenková Douchová.

Pokud člověk zvládne první týden, kdy se mohou objevit abstinenční příznaky podobné kocovině nebo psychická rozladěnost, úzkosti, či nespavost, pak už další týdny začne pociťovat pozitivní účinky abstinence. „Zkuste následujících pět tipů, pomohou vám,“ dodává psycholožka.

Pět tipů, jak zvládnout měsíc bez alkoholu

  • Připravte se na měsíc bez alkoholu jak psychicky, tak prakticky a soustřeďte se hlavně na první týden.
  • Zbavte se veškerého alkoholu doma, který by vás mohl zbytečně lákat.
  • Se zvládnutím či prevencí abstinenční příznaků pomáhá dostatečný příjem nealkoholických tekutin. Obzvlášť výhodné jsou přírodní minerálky, které nemají žádné kalorie, zato doplňují tělu důležité minerální látky. To se hodí zejména při hubnutí a sportování. Slabě a středně mineralizované vody jsou vhodnou součástí každodenního pitného režimu.
Už konzumace 50 gramů uzenin denně zvyšuje riziko vzniku rakoviny tlustého střeva o 18 procent
Jeden karcinogen jíme mnozí denně. Jeho vyřazením se zlepší trávení a zhubneme
  • Pokud pijete alkohol jako rituál k uvolnění a snížení stresu, připravte si předem jiné, náhradní rituály. Místo posezení večer se sklenkou vína jděte na procházku nebo si zacvičíte, místo sezení v hospodě zajděte do kina. Můžete také zkusit nealkoholické drinky, které bývají až překvapivě chutné.
  • Při pomyšlení na alkoholický nápoj se zaměstnejte nějakou příjemnou aktivitou, ideálně sportovní, která má pozitivní vliv na psychiku.

Podívejte se i na další zajímavé texty o tom, jak z alkoholu mimo jiné přibírá. Najdete je níže v souvisejících článcích.

Vyzkoušejte zdravý nealko drink

Recept přímo pro letošní Suchej únor na nealkoholický drink připravil Vítězslav Cirok, šéf vyhlášeného karlovarského baru.

„Koktejl Mattoni Sucháč je mostem mezi zimní a jarní sezonou – obdobím útlumu a probouzení. Jelikož jeho složení je bohaté na minerální látky a antioxidanty, má posilující účinky na imunitu. Navíc je snadný na přípravu a všechny ingredience seženete v běžném supermarketu,“ říká barman.

Recept na dietní koktejl Mattoni Sucháč

Nealkoholický koktejl Mattoni Sucháč.Nealkoholický koktejl Mattoni Sucháč.Zdroj: Se svolením Vítězslava CirokaIngredience na jednu porci:

  • Mattoni či podobná perlivá minerálka 70 ml
  • Bezinkový sirup 15 ml
  • Šťáva ze zeleného jablka 40 ml
  • Šťáva z limetky 10 ml
  • Šťáva z řapíkatého celeru 10 ml
  • Plátky zeleného jablka a jedlé květy na ozdobu

Postup:

  1. Do sklenice si připravte led.
  2. Všechny suroviny kromě minerálky nalijte do shakeru s ledem a pečlivě protřepejte. Jestliže nemáte shaker, můžete použít třeba zavařovací sklenici.
  3. Směs ze shakeru přes sítko přelijte do sklenice s ledem, dolijte Mattoni perlivou a promíchejte lžící.
  4. Ozdobte plátkem jablka, jedlým květem, a můžete podávat.