Pro představu jejich náplně práce, každý den přijmou v průměru více jak dvě stovky hovorů, ovšem pouze přibližně patnáct z nich bývá oprávněných, kdy někdo skutečně potřebuje pomoc. Za celý rok je pak rozdíl ještě viditelnější.

Jak uvedla přesná čísla Iva Michalíčková, tisková mluvčí Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje, v průběhu roku 2008 byla linka telefonního centra tísňového volání 112 v Libereckém kraji vytočena celkem v 1 306 720 případech.

„Velký počet volání ani operátorky nestačí přijmout, protože jsou ihned po navolení čísla volajícím ukončena, ať už z důvodu omylu, nebo z legrace. Pouze v 10 866 případech se jednalo o ohlášení události, při které bylo třeba pomoci alespoň jedné ze složek Integrovaného záchranného systému, například hasičů, policistů, záchranářů zdravotnické služby, pohotovostních služeb, a jiné,“ upřesnila Iva Michalíčková.

Pokud volající úmyslně blokuje jakoukoli linku tísňového volání, která slouží pouze pro stavy nouze, dopouští se přestupku, nebo i trestného činu.
Jeden z takových případů předali hasiči v minulém roce Policii ČR. Anonym prostřednictvím tísňové linky nahlásil, že v jednom z českolipských supermarketů je uložená bomba.

„Nahrávky spolu s dalšími údaji o volajícím jsme předali policii, která bude záležitost prošetřovat pro podezření ze spáchání trestného činu šíření poplašné zprávy,“ upozornila Iva Michalíčková.

Jak dodala, takového vtipálka není problém lokalizovat, následně dohledat a identifikovat, což systém tísňové linky 112 může využít nejen v případě ohrožení života,“ upozornila Iva Michalíčková.

Na operační středisko linky 112, které pro Liberecký kraj sídlí v Šumavské ulici v Liberci společně s operačním střediskem linky 150, míří jednak přímé hovory na linku a mimo to pak i hovory, které míří z pevných linek v celém kraji na tísňovou linku hasičů, tedy na 150.
„Zároveň pak ze 150 na 112 padají i telefonáty z mobilů z libereckého okresu,“ upřesnil Martin Rybář, vedoucí krajského operačního a informačního střediska.

Od vybudování celoevropského jednotného čísla 112 si lidé na linku již poměrně zvykli. Převažují totiž hovory právě na 112, nad linkou 150 přibližně dvoutřetinově.

Výhodou tísňového volání na 112 je především jeho komplexnost a fakt, že na něj jsou zvyklí cizinci.
„Kromě toho, že operátorky jsou schopné během chvilky rozeslat informace všem složkám záchranného systému, poradí si i s cizinci, kteří nehovoří česky,“ vyzdvihl Martin Rybář.

Operátorky na 112 mají totiž možnost i vícečlenné hovorové konference. Pokud se tedy na linku 112 dovolá cizinec a zdravotní záchranná služba potřebuje od volajícího upřesňující informace a operátorka záchranné služby neumí anglicky nebo německy, může operátorka sloužit přímo v hovoru jako tlumočnice.

„I pokud zrovna liberecká operátorka neovládá v tu chvíli požadovaný jazyk, je schopna ihned vyhledat jinou operátorku v celé České republice, která ji zastoupí,“ vysvětlil Martin Rybář.

Liberecké operační středisko počítá se zvýšením počtu hovorů především v době konání MS 2009. Chystá se proto posílit i počet operátorek jak linky 112, tak i 150.