Čtrnáct mrtvých, třicet dva zraněných, většinou těžce. Výčet železničního neštěstí u Spálova z 25. srpna 1990 je více než smutný.
Co přesně se v osudový den stalo, popisuje Jindřich Berounský, bývalý výpravčí, dnes zastupitel města Jablonce. „Kolem třinácté hodiny se v nepřehledném skalnatém terénu nad řekou Kamenicí čelně střetly manipulační nákladní vlak jedoucí z Jesenného a motorový osobní vlak ze Železného Brodu na Tanvald a Liberec,“ přibližuje Jindřich Berounský nehodu.
Příčinou neštěstí byla špatná a nepředpisová komunikace výpravčích ze železničních stanic Jesenný a Železný Brod. Zajištění jízdy vlaků byla v té době závislá jen na domluvě výpravčích. „Když výpravčí zjistili, že vlaky jedou proti sobě, pokusili se osobní vlak zastavit. Telefonovali obsluze místní restaurace. Bohužel, bylo pozdě, zahlédla jen koncová světla,“ upřesňuje Berounský.
Mezi oběťmi neštěstí byli i strojvedoucí osobního vlaku Eduard Plašil a vlakvedoucí Karel Svatý. S účastníky tragédie Berounského pojilo a pojí přátelství. „S tím strojvedoucím jsem i kamarádil, dělali jsme si pořád z něčeho srandu,“ říká Berounský.
Z nákladního vlaku se podařilo vyskočit vlakvedoucímu Ivanu Škarydovi, který srážku odnesl zlomeninou klíční a patní kosti. Dodnes na tragédii nemůže zapomenout. „Byl to jeden z mých nejhorších zážitků. Utekl jsem do lesa a odtud jsem viděl snad padesát metrů vysoké plameny,“ uvedl Škaryd. Na výpravčí se nezlobí, člověk je omylný tvor. Neštěstí přežil i výpravčí osobního vlaku, který byl v době nárazu v přívěsném voze.
Podle jabloneckých hasičů, zasahujících na místě, neměli lidé, kteří včas neutekli, sebemenší šanci na přežití. Unikla nafta a vlak hořel. Mnoho lidí zachránili i přítomní turisté. Tahali je z oken.
Od té doby byla trať modernizována. Poloautomatický blok znemožňuje vypravit vlaky nejen proti sobě, ale do traťového úseku i za sebou. Úsek Spálov – Jesenný byl nezávislými odborníky vybrán jako 6. nejhezčí v republice.
Na místě neštěstí vyrostl pomníček, u kterého se účastníci, pozůstalí i přátelé každoročně v den a hodinu výročí setkávají. Pietnímu aktu předchází memoriál obětí železničního neštěstí. Vzpomínkový běh a pochod prochází symbolicky trasou, kterou osobní vlak už neprojel. Jen opačně, z Tanvaldu k restauraci Na Spálově. Start akce je zítra na nádraží Tanvald v 9.30 hodin. Pietní akt na místě neštěstí proběhne ve 13 hodin.