Právě po lepším osvětlení kol či dokonce zavedení povinného svícení ve dne totiž volají někteří dopravní experti. Něco na jejich varování bude. Za šedesát minut, které reportér Deníku strávil v pozdním odpoledni u cyklostezky, projelo po cestě šestačtyřicet cyklistů. Jen osmnáct z nich mělo na kole přední a zadní světlo. Někteří už dokonce zapnuté.

„Na kole mám klasické světlo a obyčejnou blikačku. Tu zapínám právě, když je šero, ale ještě úplně nepotřebuji svítit. Zadní mi svítí skoro neustále. Jinak světla vozím pořád, sundávám je pouze při nabíjení. Jezdím do práce na kole, teď kvůli změně času už to bude návrat vždy ve tmě,“ popsal cyklista Honza.

Roman Kreuziger.
Nevraživost cyklistů a řidičů? Arogantní jsou občas obě skupiny, říká Kreuziger

Dalších devět bikerů mělo na sedlovce připevněné červené zadní světlo, nebo alespoň nouzovou základní blikačku, v krajním případě reflexní prvky či odrazku. Zbylých deset nemělo na kole nic, čím by se stali viditelnými na temné silnici.

A nejčastější odpověď na dotaz týkající se absence světel? „Stíhám to domů vždy za světla,“ reaguje stručně na dotaz reportéra muž středního věku usedající na celoodpružené kolo.

Povinné svícení i za dne?

Takový přístup by se jemu a spoustě dalších lidí nicméně mohl vymstít. Světlo je totiž jedním z nejúčinnějších bezpečnostních prvků pro cyklisty, a to nejen v noci. Podle dánské studie společnosti Madsen přináší i svícení za dne pozitiva. Cyklisté, kteří před jízdou zapnou alespoň blikačky i za dobré viditelnosti, mají skoro o dvacet procent nižší riziko srážky s automobilem.

Odstup jeden a půl metru by měli dodržovat řidiči při předjíždění cyklistů podle nového návrhu.
Povinný odstup aut od cyklistů: Nehod mírně ubylo, ale spory pokračují

I čeští odborníci proto nedávno nadhodili myšlenku zavedení povinného celodenního svícení i pro cyklisty. Ti jako jediní takovou povinnost na silnicích nemají. „Určitě by to přispělo k větší bezpečnosti cyklistů. Považoval bych za úspěch, aby cyklista musel mít vždy zapnuté zadní světlo, ideálně blikající. Myslím si, že je na čase o tom začít mluvit,“ apeluje předseda Platformy Vize 0 a odborník na dopravní bezpečnost Roman Budský.

Policisté za loňský rok evidují téměř čtyři tisíce dopravních nehod s účastí cyklisty. Zemřelo při nich celkem 43 osob. Přes dvě stě lidí skončilo ve vážném zdravotním stavu v nemocnicích a zhruba 3 100 utrpělo lehká zranění.

Hazardují se životem

O tom, proč by cyklisté neměli doma zapomínat světla a blikačky, vypovídá i fakt, že z celkového počtu zemřelých téměř polovina zahynula při večerním či nočním karambolu s řidičem auta.

„Zapnuté osvětlení je důležité kvůli vlastní ochraně cyklisty. Samozřejmostí by měly být i reflexní prvky, které je vhodné umístit nejen na oblečení, ale i na kolo. V podzimních a zimních měsících jejich nutnost ještě stoupá. Absencí světel a odrazek cyklista vyloženě hazarduje svým zdravím a dost možná i životem,“ zdůrazňuje expertka na dopravní výchovu z Týmu silniční bezpečnosti Markéta Novotná.

Anketa Deníku: Měli by i cyklisté mít povinnost svítit za dne stejně jako motoristé?

ANO

45 procent

ANO, ale postačí pouze zadní světlo

6 procent

NE

49 procent

Na stranu dopravních expertů se, byť velmi těsným rozdílem, přiklonili i čtenáři Deníku. V nedávné anketě se těsná většina hlasujících (51 procent) vyjádřila pro zavedení povinného denního svícení i pro cyklisty. Z toho šesti procentům hlasujících by postačila povinnost zapínat ve dne pouze zadní světlo, tedy blikačku.

Zdroj: Deník„Potkat cyklistu na silnici v lese, celého v černém, bez světla, je někdy radost. Zvlášť když nejede u kraje,“ píše v komentáři k anketě uživatel Petr Pavlíček.

Ministerstvo dopravy ale už dříve na dotaz Deníku uvedlo, že povinné svícení pro cyklisty zatím nepřipravuje. Svítit i ve dne tak bude nadále úřady pouze doporučováno.

Povinná výbava aneb Co musí mít správně technicky vybavené kolo

• Kolo musí mít dvě na sobě nezávislé brzdy. V případě kola pro děti v předškolním věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být přítomna přední brzda.
• Kolo musí být vybaveno odrazkou červené barvy (vzadu). Použít lze i reflexní prvek, který ji nahrazuje.
• Kolo musí mít vpředu odrazku bílé barvy. I tu lze nahradit reflexním prvkem.
• Na pedálech musí být oranžové odrazky. Nahradit je lze reflexními prvky umístěnými buď na obuvi či nohou (na kotníku umístěný reflexní pásek).
• Kolo musí být vybaveno oranžovou odrazkou v každém výpletu kola. Popřípadě místo ní může být i reflexní prvek (třeba reflexní tyčky).
• Matice nábojů kol, pokud nejsou křížové nebo rychloupínací, musí být uzavřené.
• Zaslepené musí být i konce řídítek. V případě nehody jinak hrozí vážné zranění. Stejně tak zakončení ovládacích páček brzd či volné zakončení řídítek musí mít hrany obalené materiálem pohlcující energii, nebo musí mít hrany o poloměru zakřivení nejméně 3,2 mm.
• Za snížené viditelnosti musí mít kolo světlomet svítící dopředu bílým světlem. Pokud je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlo nahrazeno blikačkou s přerušovaným bílým světlem. Vzadu musí být připevněné světlo s červenou barvou. Místo něj lze i mimo města používat blikačku s červeným světlem.
• Světlo musí vydržet svítit minimálně 1,5 hodiny bez přerušení.

Zdroj: Policie ČR, bikeranch.cz