Na základní škole ve Věšíně jsou pevnou součástí výuky ve všech ročnících a předmětech tablety. „V přírodovědě vyhledáváme informace o ekosystémech, rostlinách, v češtině slouží k rychlejšímu zapamatování písmen, k uvolnění ruky při nácviku psaní,“ popsala jejich využívání ředitelka školy Romana Bárová.
Školní tablet má každý žák, ve výuce se využívají i interaktivní učebnice. Tablety si mohou vzít děti i domů na plnění domácích úkolů nebo když jsou nemocné. „Do hodin se tak mohou přihlásit on-line přes aplikaci Teams a být přítomné na výuce a nemusí dohánět zameškané učivo,“ přiblížila ředitelka. Starším dětem slouží tablety k programování robotů. K základní škole patří i mateřinka, kde už předškoláci na tabletech programují robotické hračky. Techniku děti neplatí, škola jim ji půjčuje.

Moderní technologie v běžné výuce jsou stále výzva, které čelí nejen české školství. Vyplývá to ze zprávy Agentura OSN pro vzdělávání, vědu a kulturu UNESCO. V dokumentu k potenciálu technologií odborníci shrnují, že se vzdělávání mění kosmickým tempem a ve školách jsou stále málo dostupné.
„Produkty se mění v průměru každých 36 měsíců. Mnoho studentů nemá příležitost procvičit si je ve školách. Dokonce i v nejbohatších zemích světa jen asi desetina patnáctiletých studentů používá digitální zařízení déle než hodinu týdně v matematice a přírodních vědách,“ uvedli.
Efektivní využití nejmodernějších technologií ve výuce základních škol? V Ostrožské Lhotě na východě Moravy ukazují, že to jde i na malé vsi:
Překážkou napříč státy je i to, že učitelé technologie znají jen omezeně a musí se neustále dovzdělávat, což je i vzhledem k rychlosti vývoje obtížné. Podle zjištění organizace se v Česku domnívá jen 60 procent pedagogů, že dětem technologie dokážou představit a učit, jak je využívat.
Pětačtyřicet procent z nich se naučilo informační technologie ovládat při vlastním studiu, více než čtyřicet procent si muselo znalosti prohloubit až na různých školeních. Na příkladu věšínské školy je vidět, že to není otázka jednoho odpoledne.

„Pedagogičtí pracovníci prošli mnoha školeními a v současné době umí všichni používat aplikace a programy, které má škola k dispozici. Umí tvořit vlastní výukové programy a využívat kriticky už vytvořené programy,“ řekla ředitelka Bárová. Navíc bylo potřeba zvládnout i problematiku bezpečného ovládání internetu.
Digitální vzdělávání na vzestupu
Digitální vzdělávání je oblast, kterou chce ministerstvo školství výrazně rozvinout. Pracuje s tím mimo jiné Národní plán obnovy. „Díky němu školy získávají peníze na vybavení digitálními technologiemi. Zároveň jsou připraveny projekty, které pomohou školám připravit se a uskutečnit změny ve vzdělávání v kontextu digitalizace," uvedla mluvčí resortu Aneta Lednová.
Národní pedagogický institut ČR pořádá pro školy webináře, kurzy či diskuzní fóra pro učitele. „Tak, aby byli připraveni přijmout změny, které se v této souvislosti dějí v Rámcových vzdělávacích programech," doplnila mluvčí.

Podle UNESCO technologie vzdělávání změnily, ale ne tak výrazně, jak mnozí předpokládali. Za určitých podmínek mohou výuku a učení usnadnit.
Dokument rozebírá i zavádění AI, tedy umělé inteligence. K tomu, že by měla být revolucí ve vzdělávání, se odborníci staví opatrně. „Nemusí přinést takové změny, přitažlivost samostatného učení s chatboty se může rychle vytratit,“ doplnili.