Když se řekne normalizační seriál, asi každý pamětník minulého režimu si vzpomene na Ženu za pultem. Seriál, který v roce 1977 natočil režisér Jaroslav Dudek podle scénáře Jaroslava Dietla. Příběh obyčejné prodavačky Anny Holubové a jejích kolegyň z prodejny potravin byl nesmírně populární, stejně jako další Dietlova díla.

Oslavy za socialismu
Kolorit socialistických domácností? Pračky tančily po bytě, vysavače okouzlovaly

Zajímavé je, že ačkoliv děj seriálu moralizuje a opěvuje socialistickou uvědomělost, byl některými představiteli tehdejší moci kritizován pro neuspořádaný osobní život hlavní hrdinky, která je rozvedená, sama vychovává syna a snaží se vybudovat vztah s novým mužem. Do ženy za pultem byla Jiřina Švorcová dosazena „shora“. Roli Anny Holubové měla původně hrát Jana Hlaváčová a uvažovalo se i o Jiřině Bohdalové.

Více socialistických klenotů

Titulní strana magazínu VíkendZdroj: DeníkJiřina Švorcová si zahrála i v dalším klenotu mezi socialistickými seriály. V Okresu na severu ztvárnila soudružku Pláteníkovou, manželka vedoucího tajemníka OV KSČ. Tu tedy rozhodně nikdo z neuspořádaného osobního života podezřívat nemusel. Její muž byl totiž Josef Pláteník, ztělesnění ctnosti, pochopení a spravedlnosti, kterému nejde o vlastní zájmy, ale o blaho celku, takže odhaluje nešvary dokonce v samém jádru komunistické strany. Hlavní roli si zahrál Jaroslav Moučka, který byl v roce 1980, tedy v době vzniku seriálu sám komunistou, takže s propagandistickými frázemi soudruha Pláteníka neměl problém.

Jaroslav Moučka si zahrál velkou roli i v Muži na radnici, což byl jakýsi seriálový předchůdce Okresu na severu. Oba seriály režíroval Evžen Sokolovský, který začínal jako progresivní divadelní režisér například na satirické scéně Večerní Brno nebo v Divadle E. F. Buriana a skončil jako jeden z prorežimních normalizačních televizních tvůrců.

Dovolená v Jugoslávii. Ilustrační snímek
Za hranice všedních socialistických dnů: lákadlem byl i nudismus v NDR

Pod oběma seriály byl podepsán také zmiňovaný Jaroslav Dietl, dokázal napsat kvalitní seriály jako Eliška a její rod, Byli jednou dva písaři, ale i další tendenční kousky jako Plechová kavalerie nebo Inženýrská odysea. Čím byl tento scenárista jedinečný? 

Celý článek čtěte v sobotním magazínu Víkend, který je součástí regionálních Deníků.

 Co se dále dočtete ve Víkendu:

- Poslední revoluce: jak se režim drolil

- Gastronomie: podzimní guláše nejen z masa

- Křížovky a soutěže o hodnotné ceny

Předplaťte si Deník s přílohou Víkend již od 76 Kč měsíčně. (objednávejte ZDE) nebo si jej můžete objednat i telefonicky na 272 015 015.