Didaktické testy se konaly 24. až 26. května. Mohli je skládat všichni žáci posledního ročníku, kteří prospěli v prvním pololetí aktuálního školního roku. Kvůli dlouhotrvající distanční výuce v důsledku opatření proti epidemii covidu-19 ministerstvo školství letos pro maturanty rozhodlo o řadě úlev. Testy nemuseli skládat studenti zdravotnických a sociálních oborů, kteří s epidemií pomáhali v nemocnicích a domovech seniorů. Ostatním se prodloužil čas na napsání testů, a to v češtině a cizím jazyku o deset minut, v matematice o 15 minut. Od 7. do 9. července si budou moct neúspěšní maturanti testy opravit.

Ministerstvo také dnes mimořádným opatřením snížilo hranici úspěšnosti didaktického testu z matematiky z původních 33 procent na 27 procent. Učinilo tak na základě doporučení validační komise Cermatu a nezávislé odborné komise, plyne z tiskové zprávy Cermatu. Důvodem je podle ministerstva to, že matematika vyžaduje zvládnutí nejen teoretických znalostí, ale i jejich aplikace. K tomu je nutné mít učivo procvičené, což distanční vzdělávání v plné míře neumožňuje, uvedl úřad v dnes vydaném opatření. Horší výsledky podle něj mohou být právě důsledkem toho, že žáci neměli učivo dostatečně zopakované. Svědčí o tom i nižší úspěšnost v úlohách, které vycházejí z učiva základní školy a navazujícího učiva probíraného zpravidla v nižších ročnících škol středních, dodalo ministerstvo.

Maturity z angličtiny a matematiky. Ilustrační foto.
Maturita z matematiky? Letos byla těžká, slýchají ředitelé škol od učitelů

Státní maturitní testy se od letoška neznámkují. Hodnotí se jen slovy "uspěl" či "neuspěl" podle procenta zvládnutých úkolů. Podle mluvčí ministerstva Anety Lednové je hranice ve všech dalších předmětech kromě matematiky 44 procent.

Díky úpravě limitu v matematice test zvládlo o 0,8 procentního bodu studentů víc než loni, kdy jich propadlo 17,5 procenta. Předloni test z matematiky nezvládlo 15,5 procenta maturantů, což byl o 6,3 procentního bodu lepší výsledek než o rok dříve. Předtím se neúspěšnost šest let držela mezi zhruba 20 procenty a 23,5 procenta. Test z matematiky si letos zvolilo asi 19 procent ze 71.000 maturantů.

Neúspěšnost v testu z češtiny, která je pro všechny povinná, klesla z loňských 14,2 procenta na 4,9 procenta. Předloni byla neúspěšnost v češtině 10,2 procenta.

Kolem 81 procent maturantů si vybralo místo matematiky jako druhý předmět cizí jazyk. Naprostá většina z nich mířila k angličtině, kterou nezvládlo 6,7 procenta, zatímco loni 5,1 procenta. V němčině, ruštině a španělštině neúspěšnost proti loňsku klesla. Test z francouzštiny zvládlo všech 82 konajících.

U nepovinné těžší zkoušky z matematiky, ke které se přihlásilo 2800 studentů, propadlo podle Cermatu 35 procent žáků.

Zástupci škol hodnotí výsledky jako zdařilé

Výsledky maturitních testů zhodnotili dnes zástupci škol a odborných pedagogických spolků jako zdařilé. Rozhodnutí ministerstva školství snížit hranici úspěšnosti v testu z matematiky bylo podle předsedy Unie školských asociací CZESHA Jiřího Zajíčka rozumné, naopak šéfka Asociace ředitelů gymnázií Renaty Schejbalové označila snížení za příliš velké. Výrazný pokles neúspěšnosti v testu z češtiny může být podle češtinářů výsledkem toho, že se maturanti letos nemuseli zároveň připravovat ještě na písemné a ústní zkoušky a že v testech byly jednoznačné otázky bez chytáků. Vyplývá to z odpovědí zástupců škol a pedagogů, které oslovila ČTK.

Podle dnešních informací Cermatu propadlo letos z didaktického testu z češtiny 4,9 procenta maturantů, tedy o 9,3 procentního bodu méně než loni. Test z matematiky nezvládlo 16,8 procenta studentů, o 0,8 procentního bodu méně než před rokem. Kvůli výuce na dálku ale ministerstvo školství v matematice snížilo hranici úspěšnosti z 33 procent na 27 procent testu, jinak by byl zřejmě podíl neúspěšných větší.

"Dopadlo to přesně tak, jak jsme očekávali, nekonala se žádná katastrofa, kterou někteří predikovali a chtěli kvůli tomu nahradit reálnou maturitu maturitou administrativní," uvedl Zajíček. Takzvanou úřední maturitu prosazoval premiér Andrej Babiš (ANO) nebo poslankyně Kateřina Valachová (ČSSD). "Jak je vidět, tak ty snahy byly naprosto zbytečné a nejsou vůbec opodstatněné, protože výsledky jsou dobré," řekl Zajíček.

K dětem cizinců se v některých českých školách nechovají dobře, protože neumějí dobře jazyk. Ministerstvo školství proto připravilo systém jazykové přípravy.
Neumíš česky? Nemáš na škole co dělat, slýchají děti cizinců

Podle něj je také v pořádku, že ministerstvo upravilo hranici úspěšnosti v matematice tak, aby počet neúspěšných byl podobný jako loni. Reflektuje to letošní situaci, kdy se žáci připravovali z domova, domnívá se. Naopak podle Schejbalové se hranice úspěšnosti v matematice snížila až moc. Připustila ale, že maturantům bylo letos potřeba kvůli výuce na dálku vyjít vstříc.

Výrazné zlepšení úspěšnosti v češtině Schejbalovou, která češtinu učí, překvapilo. Jak řekla, otázky k testům se jí ale letos zdály jednoznačnější než třeba loni. "Nebyly tam žádné chytáky, odpovědi byly z textu jasné," řekla. Podobně se vyjádřila i mluvčí Společnosti učitelů českého jazyka a literatury Veronika Valíková. "Test byl korektní, bez chytáků, úlohy se držely praktického jazyka, na literární teorii a historii a abstraktnější práci s jazykem byla zaměřena jen asi čtvrtina úkolů. Texty byly přiměřeně dlouhé, celkem přehledné, na lovení různých jevů dostali studenti navíc čas," zhodnotila.

Mimo jiné kvůli prodloužení času na test očekával možný pokles neúspěšnosti předseda Asociace češtinářů Josef Soukal. Maturanti se navíc mohli připravovat jen na test, protože letos nebyly povinné slohy a ústní zkoušky z jazyků, připomněl. Případná slabší úroveň výuky a procvičování učiva se podle něj může projevit právě spíš u těchto dvou částí zkoušky než u testu, který se zaměřuje spíš na dovednosti, řekl.