Oblíbená část pracovního dne se stává malým luxusem. Průměrná cena oběda se v červnu přehoupla přes sto šedesát korun. „Zdražují už téměř rok. Začalo to loni na podzim, krátce po uvolnění covidových omezení,“ popsal Jan Michelfeit ze společnosti Sodexo Benefity, která ceny v restauracích monitoruje.

Od začátku roku obědy zdražují tempem dvě koruny za měsíc. V Praze, kde jsou nejdražší, za ně lidé zaplatí kolem sto devadesáti korun, nejméně pak stojí jídlo v restauracích na Karlovarsku, kde průměrný oběd vyjde na necelých sto padesát korun.

Češi si místo oběda v restauraci čím dál častěji do práce chystají jídlo v krabičkách. Může za to i rostoucí drahota a snaha omezit výdaje.
Inflace vyhnala Čechy z restaurací, jedí z krabiček. Podnikům hrozí krach

Pro ty, kteří si doma nevaří, začínají být oblíbenou variantou chlazená hotová jídla ze supermarketů, která se dají ohřát třeba v mikrovlnce. Lidé za ně zaplatí až o polovinu méně než za klasické meníčko. „Jejich průměrná cena se pohybuje kolem osmdesáti korun,“ uvedla Iveta Barabášová za řetězec Lidl. V Kauflandu lidé seženou hlavní chod i za něco málo přes padesátikorunu.

Místo oběda chlazené hotovky

Sortiment supermarketů už strávníci dobře znají, chlazené hotovky totiž nahradily obědy z restaurací, které během posledních letech opakovaně uzavírala covidová opatření.

Cena obědů v restauracích bude navíc podle ekonomů i nadále stoupat. „Jídla zdražují kvůli rostoucím cenám energií, ale i nedostatku pracovní síly nebo zvyšování nájemného. Vliv na ceny má i zdražování základních surovin pro přípravu pokrmů,“ vysvětlil hlavní ekonom Trinity bank Lukáš Kovanda. Už v příštím roce tak podle něj může cena meníčka atakovat hranici dvou set korun.

Dražší je letos například maso. Za celé kuře si zákazníci připlatí 41 procent, kuřecí prsní řízky jsou dražší o 38 procent a stehna o 32 procent. Hovězí přední s kostí zdražilo o 32 procent a vepřový bůček o 30 procent.
Inflace vysává Čechům peněženky. Potraviny za jeden rok zdražily téměř o pětinu

Kvůli vysokým cenám tak restaurace ztrácí zákazníky. „Je patrné, že lidé škrtají položky, bez kterých se obejdou. Vedle kultury se k nim řadí právě restaurace. Srovnáme-li předkoronavirový květen 2019 s květnem 2022, klesl podle našich dat objem útrat v restauracích o třetinu,“ doplnil Michelfeit ze Sodexo Benefity.

Obchody nabízí svíčkovou i salát

Supermarkety navíc vycházejí novým zákazníkům vstříc i rozšiřováním nabídky. „Celkem zákazníkům nabízíme více než třicet hotovek a pracujeme na dalších,“ potvrdila mluvčí sítě Kaufland Renata Maierl.

Největším tahákem je pak česká klasika jako guláš, svíčková nebo rajská. Na své si přijdou ale i lidé s náročnějšími stravovacími návyky. „Mezi méně běžná jídla patří pokrmy kombinující například rýži s cizrnou a zeleninou, hummus s falafelem a fazolkami nebo salát s perlovým ječmenem, červenou řepou a rukolou,“ poznamenal ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček.

V Lidlu se pak na nabídce hotovek podílí i známý šéfkuchař Zdeněk Pohlreich.