A už jsou světoví. Sotva se loni ukázali v televizní show Česko Slovensko má talent, všimli si jich lidé ze štábu známého televizního dokumentu.

Natáčení v srdci Prahy mají šťastně za sebou. Pro propagaci powerbockingu, skákacích bot, členové SK Bounce Clan z Hrobu u Teplic snad víc ani udělat nemohli.

Po vzoru agentur na zážitky

„Když jsme začínali propagovat powerbocking v České republice, napadlo nás, jak dostat zájem o tento sport mezi širší veřejnost i třeba v zahraničí. Po vzoru zážitkových agentur, které pořádaly například cesty na sagway nebo koloběžkách v centru Prahy s odborným výkladem o historii, legendách a památkách Prahy. Co takhle provádět turisty centrem Prahy na skákacích botách?“ vzpomíná na prapůvod jedinečného nápadu Josef Beneš, nadšený propagátor powerbockingu.

Nejprve potřebovali zjistit, jakou trasu zvládne začátečník na skákacích botách ujít. Pro skupinu zájemců vybrali park u Hlavního nádraží, kde je dostatek prostoru na vyzkoušení skákacích bot a jsou zde lavičky, kde se můžou zájemci obout.

Všichni do deseti minut skákali

„Jelikož je pohyb na skákacích botách díky speciální konstrukci velice jednoduchý, protože na nich je stále stejné těžiště, jako byste normálně chodili, bylo otázkou 10 minut, než začali zájemci běhat a poskakovat. Cesta od Hlavního nádraží na Václavské náměstí, Staroměstské náměstí a na Karlův most se ukázala jako ideální a zvládli ji všichni. Ušli jsme přibližně 2,6 kilometru. Někteří v tento okamžik zouvali skákací boty nebo se rozhodli vrátit se zpět. Druhá skupinka pokračovala až na Pražský hrad a ušla asi 3,7 kilometru,“ vzpomíná na testovací začátky Josef Beneš.

Parta se skákacími botami okamžitě vzbudila zájem ostatních návštěvníků. Jen během jediné cesty ji požádala dobrá dvacítka lidí, aby se s nimi propagátoři powerbockingu vyfotografovali a desítky ostatních si je fotily.

„Ve všech to tak vzbuzovalo nejen adrenalin, který skákací boty určitě přinášejí, ale každého nadchl obrovský zájem ostatních návštěvníků a líbil se jim zájem o ně. Nebyla to tak obyčejná, ale opravdu nevšední prohlídka Prahy, která v každém zanechala obrovský dojem na celý život,“ míní Josef Beneš.

Zájem zahraničních médií

Unikátnost takové prohlídky Prahy na skákacích botách rázem vzbudila zájem i za hranicemi Česka. Začala se ozývat zahraniční média a měla zájem o ní psát. „Jedním z prvních, zahraničních reportérů, který tuto cestu absolvoval, byl reportér londýnských Sunday Times, deníku, který pravidelně čte téměř jeden milion lidí.

Jak Josef Beneš vzpomíná, po zveřejnění článku se začali ozývat nejen zahraniční zájemci, ale i žurnalisté z dalších internetových a jiných magazínů. „Náš nápad tak během tří měsíců obletěl svět.“

To prostě nešlo odmítnout

Mediální zájem o provádějící Čechy na skákacích botách vyvrcholil minulý měsíc. „I když tyto cesty v zimě neděláme, tahle žádost se nedala odmítnout. Oslovili nás producenti z pořadu Getaway. Ten se vysílá třeba na Discovery Channel, ABC Asia, Living Channel a i na mnoha dalších cestopisných televizních kanálech.“

To, že ho znají diváci po celém světě, dokazuje podle Josefa Beneše i jeho sledovanost. Na internetu a v televizi ho sleduje přes 18 milionů diváků.

„Když jsme dorazili na místo setkání s televizním štábem, naše průvodkyně Michaela Rybárová, která provádí zahraniční turisty a výklad obstarává v anglickém jazyce, okamžitě obdržela mikrofony a jinou potřebnou kabeláž. Cesty se zúčastnili další tři členové našeho týmu SK Bounce Clan jako instruktoři – já, Michal Procházka a Ivan Pinkas. Další dva skokani Markéta Čepová a Zbyněk Čep posloužili jako komparz,“ má ještě v živé paměti Josef Beneš.

Co je powerbocking:
Skákací boty si nechal patentovat roku 2004 Alexander Böck. Umožňují dosahovat výšky výskoku přes 1,5 m a rychlosti běhu přes 30 km/h. Název powerbocking (skákání s botami) je odvozen právě od majitele patentu. Zdroj: cs.wikipedia.org

Osm hodin z nádraží na náměstí

Posledně jmenovaní měli na sobě skákací boty poprvé, stejně jako reportér pořadu Getaway Dermott Brereton. Ten neskrýval nadšení, protože se běhat naučil během dvou minut. „Natáčení má svá specifika, a tak všechny zastávky byly o poznání delší než běžné, průvodcovské. Například na Václavském náměstí u koně jsme museli každý kousek cesty absolvovat až osmkrát.“

Proč tolikrát? Na tato natáčení vyráží produkce složená jen z reportéra, zvukaře, kameramana a producenta. Kameraman tak musel každou část cesty točit z více úhlů sám. Průvodcovské putování po Praze, které většinou trvá jednu až dvě hodiny, se tak protáhlo na hodin osm.

Slavný spíkr budil pozornost

Dermott Brereton na skákacích botách vydržel od začátku do cíle na Karlově mostě. „Že jde o slavného člověka a známý pořad, se nám potvrdilo zejména na Staroměstském náměstí, kde nás zastavovali turisté a ptali se, jestli to je opravdu on. Když jsme jim potvrzovali že ano, vrhli se na něj a okamžitě se fotili a žádali o podpis,“ poznamenal skokan z Teplicka.

Pro všechny propagátory powerbockingu ze severočeského klubu, jak se shodli, bylo natáčení neuvěřitelným zážitkem.

„Celá reportáž by se měla v televizi objevit asi do dvou měsíců, tak nezbývá než netrpělivě čekat a těšit se na to, jak ji sestříhají. Myslím, že náš cíl – dostat powerbocking do povědomí široké veřejnosti – se nám tak o dost přiblížil,“ přemítá ještě plný dojmů Josef Beneš.