Typická česká mazanost zase jednou dala na frak úřednické nabubřelosti z Bruselu. Unii se po utopencích a rumu tentokrát znelíbily komerční vyhlídkové lety. Nařídila, že kdo je chce nadále provozovat, musí získat osvědčení leteckého dopravce. To je však pro drtivou většinu aeroklubů v ČR finančně nemožné. Hloupému nařízení se nakonec ubránily mazanou kličkou – vyhlídkové lety zkrátka přejmenovaly na okružní lety. Stejnou fintou se povedlo před lety zachovat typický český hospodský nápoj – rum. Ten stačilo přejmenovat na Tuzemák.

„Získat osvědčení leteckého dopravce je tak velké finanční zatížení, že by klasické vyhlídkové lety buď musely nadobro skončit nebo by jejich cena vyletěla prudce nahoru. A to až několikanásobně,“ vysvětlila vedoucí letového provozu na hodkovickém letišti Hana Vokřínová. Právě hodkovické letiště je nejbližším místem, odkud lidé v Libereckém kraji mohli vyrazit na vzdušnou prohlídku Českého ráje, Jizerských hor, Ještědského hřebenu a západních Krkonoš. Jak potvrdili pracovníci letiště, zájem o komerční lety je velký.

Aeroklub Hodkovice proto musel přijít s nápadem, jak vyjít EU vstříc a zároveň se nepřipravit o možnost létat s veřejností. Lety jsme z vyhlídkových přejmenovali na okružní. Nabízíme ještě fotolety a seznamovací lety. Jde v podstatě o totéž, jen název je jiný. Lidem možná bude chvíli trvat, než se v tom zorientují,“ uvedla Vokřínová.

Stejně se zachoval i aeroklub ve Dvoře Králové nad Labem. Místo vyhlídkových letů budou piloti zájemce brát na lety okružní, poznávací, „rodinné výlety“ nebo na letecké snímkování. „Je to v podstatě to samé, akorát se to jinak nazývá,“ dodává Jiří Tomíček, vedoucí letového provozu královédvorského aeroklubu. Ten ročně dělá zhruba 500 vyhlídkových letů a vyvozí okolo 1800 osob. Výtěžek z letů stačí pouze na podporu sportovního létání.

Dvorský aeroklub hodlá o osvědčení pro leteckou dopravu usilovat, díky spojení s jiným aeroklubem. „Naši snahou bude pochopitelně licenci získat. Jedinou výhodou je, že bychom mohli vyhlídkové lety dál nazývat tak, jak to veřejnost má léta zažité. Naopak by to pro nás znamenalo spoustu starostí,“ vysvětluje Tomíček. Vyhlídkové lety nemůže od léta provozovat ani Letecká škola Vrchlabí. Podle jejího ředitele Jiřího Sochora zákazníkům na základě dohody nabízejí jiné typy letů.

Vyhlídkové lety od července nenabízí ani společnost Tec – Air, která sídlí na letišti v Jičíně. Podle vedoucí letového provozu Petry Doubkové nebude firma usilovat o získání licence na letecký provoz. Znamenalo by to mimo jiné i navýšení počtu zaměstnanců nejméně o pět lidí, což by bylo nerentabilní. Tec – Air proto nadále nabízí okružní a pozorovací lety pouze formou vzájemné dohody.