Silnice přes Souš. Pro mnohé starosty z Frýdlantska symbol marného boje. Respektive, silnice jako taková problémem není, jako to, že je na ní omezen provoz. S prvními několikadenními mrazy se silnice z rozhodnutí kraje po šetření na místě zavírá a průjezdná je zase až na jaře.

ŽÁDNÁ NOVINKA, JE TO EVERGREEN

„Papírový" boj mezi oběma stranami, které dělí přehrada plná surové pitné vody, je už letitou záležitostí. Tlak jedné strany vždy tak trochu zesílí, konají-li se volby. Ať komunální nebo krajské. Strana druhá trvá na svém: v zimě se tu jezdit nebude… Lapoly (zařízení zachycující uniklé ropné látky pozn. red.) zamrznou a přestanou být funkční. Zdroj pitné vody by byl v případě dopravní nehody s únikem kapalin zcela nechráněn.

„Zkoušíme neustále dokola vyjednat celoroční provoz nebo alespoň provoz v takovém režimu, že se silnice nezavře na podzim na několik měsíců, podle toho, jaké je skutečné počasí a klima. Už několik zim evidujeme, že silnice mohla být klidně otevřená, protože žádný sníh nebyl, ale stejně se tam nesmělo jezdit," uvedl před časem starosta Hejnic Jaroslav Demčák.

PŘEHRADA LEŽÍ VYSOKO V HORÁCH

Zatímco v Hejnicích s nadmořskou výškou 375 metrů nad mořem sníh, jak starosta uvádí, nebyl, povětrnostní situace o téměř 500 metrů výše je většinou značně jiná. Smědavská chata, jako poslední stavení, totiž leží v 847 metrech. Udržovat silnici i z druhé strany od Desné je kvůli stoupání serpentinami neméně složité. Přesto starostové z Frýdlantského výběžku trvají na svém: Nechceme padesátikilometrovou zimní objížďku. Lidé by mohli na Tanvaldsko za prací.

Jak je na tom region Tanvaldska s nabídkami pracovních příležitostí, je pak kapitola sama o sobě.

Boj starostů z Frýdlantska o změnu režimu této spojnice s Tanvaldskem je, zdá se, naštěstí marný. Teď se k tomu přidal i neúspěch v podobě zamítnutí turistického letního autobusu.

„Měli jsme plán na zlepšení dopravního spojení s Tanvaldskem alespoň po dobu letních prázdnin, konkrétně jen o víkendech, nešlo ani o celotýdenní provoz. Jenže i to teď můžeme odložit někam hluboko do šuplíku. Povolení k tomu bylo zamítnuto," říká starosta Demčák.

OCHRANA PITNÉ VODY MÁ PŘEDNOST

O výjimku zkoušela žádat Povodí Labe jakožto správce toku společnost KORID, která v Libereckém kraji plánuje veřejnou dopravu. Ve svém vyjádření informuje starosty z Frýdlantska, proč s dotazem na víkendové autobusy pro turisty nepochodila.

„Na Povodí Labe panuje obava o ochranu zdrojů pitné vody. Vozidlo do 3,5 tun u krajských dopravců nepořídíme a navíc by podle nás ani nestačilo. Jediná cesta by byla rekonstruovat celou silnici ze Smědavy až na Souš tak, aby byla jednak širší a jednak, aby v případě nehody, byly součástí pozemní komunikace ochranné prvky proti vniknutí provozních kapalin do zdroje pitné vody. Ty tam dnes sice jsou, ale podle Povodí by nedostačovaly pro případ nehody většího vozidla," stojí ve vyjádření KORIDU.

Dostat ropné látky, oleje a další kapaliny z vody při její úpravě na pitnou není jednoduchý proces. „Souhlasíme se stanoviskem Povodí Labe. Jakékoliv ohrožení zdroje pitné vody by ve finále mohlo mít vliv na kvalitu dodávané pitné vody pro desetitisíce domácností v této oblasti Tanvaldska, Jablonecka a Železnobrodska," okomentovala téma mluvčí společnosti Severočeské vodovody a kanalizace Iveta Kardianová.

ZVLÁŠTNÍ REŽIM DOPRAVY MÁ SVŮJ SMYL

Negativně se k vjezdu turistického autobusu kolem Souše staví i Správa CHKO Jizerské hory. Osobní auta však průjezd povolený mají. „Buď to mají zakázat všem nebo tam autobus pustit, tohle je takový dvojí metr," myslí si turista Petr Vacek. Jenže pokud se povolí vjezd autobusu, je těžké dělit povolenku na jeden konkrétní turistický spoj a například na zájezdový autobus mířící z Harrachova na výlet k františkánskému klášteru a kostelu nebo na Hejnické slavnosti. To není dvojí metr?