V úterý proběhlo na Ministerstvu pro místní rozvoj domluvené pracovní jednání s náměstkem Ministerstva pro místní rozvoj Janem Blechou, a jeho týmem, kterého se zúčastnil spolu se zástupcem Odborového svazu dopravy i Jiří Kuchynka, předseda Základní organizace Odborového svazu dopravy Jablonec, iniciátor Jablonecké výzvy. Předmětem pracovní schůzky byla právě Jablonecká výzva a v ní popsané problémy týkající se vypsaných veřejných zakázek na zajišťování autobusové dopravy. „Také jsme pana náměstka seznámili i s dopady veřejných soutěží v praxi. Shodli jsme se na tom, že veřejné zakázky soutěžené v dopravě pouze na cenu, a to cenu nejnižší, jsou doslova cestou do pekla a vedou ke krachu veřejné dopravy jako takové," popsal Jiří Kuchynka.

Na druhou stranu účastníci schůzky konstatovali, že se tomuto postupu ze strany krajů nelze divit, a to v momentě, kdy každý krok ze strany odpovědných krajských politiků, který není spojen s nejnižší cenou za službu, je okamžitě kriminalizován.

Po dialogu se zúčastnění dohodli na dvou zásadních krocích, po kterých právě Jablonecká výzva volá.

Ministerstvo pro místní rozvoj bude iniciovat vznik pracovní skupiny pro udržitelnou dopravu tvořenou zástupci vlády, krajů, zaměstnavatelských svazů, zaměstnavatelů a odborů.

Tato pracovní skupina bude mít za úkol na základě nového zákona o veřejných zakázkách, které vypracovalo právě MMR, vytvořit jasnou metodiku zadávání a vyhodnocování veřejných soutěží na dopravce v jednotlivých krajích.

„Jako autor a iniciátor Jablonecké výzvy výše uvedené kroky velmi vítám a považuji celé jednání za zodpovědně vedené. Chtěl bych panu náměstkovi poděkovat za to, že to má zájem řešit a nejen nás odkázat na jednání se zaměstnavatelem. Konečně někdo ze zástupců vlády pochopil, že je nutná systémová změna v dopravě, a to považujeme za pokrok," doplnil Jiří Kuchynka.

Přesto, že šlo o první jednání, v rámci kterého řidiči nejen autobusů v hrubých obrysech konečně viděli záblesk naděje, že by se věci mohly posunout dál, tak se odbory stále intenzivně chystají na protest formou stávky.

Stávka je podle Jiřího Kuchynky v rukou představitelů Královéhradeckého kraje, kteří na dopis vyzývající k jednání na toto téma dosud nereagovali.

Právě Královéhradecký kraj je krajem, který má aktuálně vypsanou veřejnou zakázku na zajišťování autobusové dopravy v hodnotě cca 5 miliard korun na dobu 10 let, a to zcela bez náznaků důrazu na platy a odměňování řidičů.

Jabloneckou výzvu podpořilo i Předsednictvo Odborového svazu dopravy.

„Bohužel, mzdy řidičů v osobní i nákladní dopravě od roku 2008 nijak výrazně nerostou, často je opak pravdou. Kdysi prestižní, náročná, riziková a odpovědná profese je dnes ohodnocena 75 85 Kč hrubého na hodiny, mnohdy ještě hůře a na pracovišti stráví často 300 hodin měsíčně. Především proto na trhu práce chybí více než 5000 řidičů," popsal Luboš Pomajbík, předseda Odborového svazu dopravy (OSD).

„Dopravní obslužnost, stejně tak jako zásobování firem a obchodů, které jsou veřejností vnímány jako samozřejmost, nemůže fungovat bez zaměstnanců, a ti v dopravě nyní už nechtějí dále pracovat za nedůstojné mzdy," stojí dále v textu podpory Jablonecké výzvy směrem z OSD.