Odborářům se nelíbí personální politika firem napojených na automobilový průmysl. Většina z nich musela kvůli krizi propouštět kvalitní kmenové zaměstnance. Firmy dodávající automobilkám, které vyrábějí malá auta, však v současné době zažívají dobré časy díky německému šrotovnému. Na práci ale většinou přijímají agenturní pracovníky.

„Nelíbí se nám to. Zaměstnavatelé by měli v první řadě oslovit ty kmenové pracovníky, které propustili. Je pro ně ale jednodušší zvednout telefon a dát úkol agentuře, aby jim potřebné lidi sehnala,“ kritizoval postup firem krajský předseda Asociace samostatných odborů Milan Šubrt.

Náklady firmy na jednoho agenturního a jednoho kmenového zaměstnance jsou přitom téměř totožné. Kmenoví sice dostávají například 110 korun na hodinu a agenturní jen šedesát, ale rozdíl si ponechá právě pracovní agentura. Agenturní pracovník tak není pro firmu levnější, jak by se mohlo zdát.

Na Jablonecku je situace vyrovnaná. Například společnost AKT plastikářská technologie Čechy s.r.o. v současné době kvůli navýšení výroby většiny zákazníků musela posílit jablonecký závod řádově o čtyřicet pracovníků.

„Zhruba polovinu jsme jich zaměstnali přes agenturu a druhou polovinu na stálý pracovní poměr. Všichni noví zaměstnanci byli vyrozuměni s tím, že se může jednat o práci jen na pár měsíců,“ uvedla zástupkyně vedoucího personálního ředitele Magda Trojanová. Firma AKT plastikářská technologie v době ekonomické krize byla nucena propustit zhruba třicet zaměstnanců.

Navýšení zaměstnanců do automobilového průmyslu hlásí i společnost TRW Automotive CZ. „V letošním roce jsme přibírali řádově desítky dělníků z Jablonce na stálý pracovní poměr. Samozřejmě máme smlouvu také s agenturou a v případě nedostatku pracovníků sáhneme do řad lidí přes agenturu,“ řekl personální ředitel Vladimír Zákoucký, který se vyjádřil, že se jejich společnosti ekonomická krize naštěstí nedotkla. Naopak jako jedna z mála firem oproti loňskému roku má desetiprocentní nárůst objemu práce.