Výroba bižuterie se v České republice snižuje. Loni byla hodnota celkové produkce nekovové bižuterie 385,6 milionu Kč, což je o čtvrtinu méně než v roce 2005. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu.
Své zákazníky se společnosti snaží oslovit také internetovým prodejem a možností sestavit si vlastní šperk. „Našimi nejčastějšími zákaznicemi jsou ženy mezi 25 až 35 lety, mladší slečny mají o šperky také zájem, jsou ale pro ně příliš drahé, tak je kupují méně,“ uvedla Květa Mlejnková ze společnosti Jablonex Group.
Výrobce bižuterie a výrobků ze skla letos v souladu s poptávkou uvedl na trhu novou značku Amorike. „Cílem kolekce plné výrazných až extravagantních šperků je oslovit právě mladší zákaznice,“ podotkla Mlejnková, podle které chce Jablonex s novou kolekcí začít spolupracovat s butiky.
Už od loňského podzimu Jablonex pracuje například se značkou Pietro Filipi při startovacím programu. „V šesti našich vlastních obchodech prodáváme bižuterní doplňky Jablonex for Pietro Filipi,“ uvedla Kateřina Pilecká z oddělení designu a výroby.
Pro sezonu 2007/2008 rozšířili nabídku do dvaceti vlastních butiků nejen v České republice a Slovensku, ale i v Litvě. K tomu přibude ještě dalších devět prodejních míst například v Polsku, Bulharsku, na Ukrajině, ale i v Anglii. Zájem zákaznic je podle Pilecké velký. „Navykly si k našim oděvům koupit v odpovídajícím stylu i bižuterní doplněk,“ vysvětlila.
Proto chystají odstartovat i malou pilotní kolekci, na které už pracovali společně návrháři obou společností, oděvní i bižuterní výtvarníci. „Takovou bižuterii nikde jinde nedostanou,“ dodala Pilecká.
Zkušenosti s prodejem šperků v módních buticích má majitelka velkoobchodu s českou bižuterií Marko-Bijou Kateřina Maroušková. „Spolupráce s obchody s módou je velmi úspěšná. Zákaznice totiž mají rády všechno pod jednou střechou,“ zmínila Maroušková.
Klientky snaží oslovit také internetovým prodejem. „Online prodej si vede velmi dobře a jeho rozvoj bude zřejmě pokračovat i v budoucnu,“ zmínila Maroušková, jejíž nejčastější zákaznice jsou ve věku mezi 20 až 30 lety.
Češky si podle oslovených firem nejvíce kupují ozdoby ze štrasu či umělých perel. Oblíbené jsou také doplňky v etno stylu či průsvitné šperky, které se podle letošních trendů kombinují s černou barvou.
Kromě černé je letos v módě také bílá barva spolu s lesklými odstíny a třpytkami. Na podzim budou podle Květy Mlejnkové naopak aktuální bronzové a modré odstíny.