Devatenácté výročí železničního neštěstí, ke kterému došlo v sobotu 25. srpna roku 1990, si v úterý připomenou pozůstalí, přátelé obětí neštěstí a také jeho účastníci. Pomníček leží u místa neštěstí nedaleko Spálova.
K neštěstí došlo poblíž zastávky na trati Železný Brod – Tanvald kolem třinácté hodiny. V nepřehledném skalnatém terénu nad řekou Kamenicí se tehdy čelně střetl manipulační nákladní vlak jedoucí z Jesenného s motorovým osobním vlakem 6302, jedoucím ze Železného Brodu na Tanvald a Liberec.
Neštěstí si vyžádalo 14 obětí na lidských životech a 32 zraněných. Mezi oběťmi neštěstí byli i strojvedoucí motorového osobního vlaku Eduard Vraštil a jeho vlakvedoucí Karel Svatý.
Příčinou neštěstí byla nepředpisová komunikace mezi výpravčími železničních stanic Jesenný a Železný Brod. Zajištění jízdy vlaků bylo v té době závislé jen na domluvě výpravčích a na lidském faktoru. Oba výpravčí byli později odsouzeni k pěti letům odnětí svobody.
Když výpravčí osudného dne zjistili, že oba vlaky jedou proti sobě, pokusili se osobní vlak varovat a zastavit jej prostřednictvím obsluhy restaurace u zastávky Spálov. Bohužel už bylo pozdě, vlak obsluze restaurace těsně ujel.
Osobní vlak 6302, složený z motorového a přívěsného vozu, odjel v čase svého tehdejšího pravidelného odjezdu ve 12.55 ze Železného Brodu a ve 12.59 ze Spálova, kde naštěstí řada cestujících vystoupila. Hned po odjezdu ze Spálova přejel osobní vlak 6302 most přes řeku Kamenici a v následujícím oblouku došlo k čelnímu střetu s nákladním vlakem a k nárazu, který vrátil osobní vlak na most. Tam začal zdemolovaný motorový vůz hořet.
Se zraněními přežila neštěstí posádka manipulačního nákladního vlaku, vedeného dieselelektrickou lokomotivou, a průvodčí osobního vlaku, který byl v přívěsném voze.
Po železničním neštěstí se investovalo do bezpečnosti a dnešní trať Železný Brod – Tanvald je vybavena zabezpečovacím zařízením – poloautomatickým blokem, který znemožňuje vypravit dva vlaky do stejného traťového úseku proti sobě ani za sebou.
Celá oblast Liberecka, Jablonecka a Semilska je navíc zabezpečena radiovým spojením, které slouží ke komunikaci mezi výpravčími a strojvedoucími. Vlakové čety osobních vlaků jsou ještě k tomu vybaveny mobilními telefony.
Místo tragédie připomíná pomníček
„K neštěstí se nejbližší sobotu už tradičně pořádá memoriál obětí železničního neštěstí, a to v podobě vytrvalostního běhu a dálkového pochodu z Tanvaldu na Spálov. Již devátý ročník vytrvalostního běhu a osmý ročník dálkového pochodu se uskuteční právě dnes,“ řekl za organizační tým Jindřich Berounský.
Osmnáctikilometrová trať z Tanvaldu do Spálova představuje symbolicky úsek, který osobní vlak 6302 s tehdejším odjezdem ve 12.55 ze Železného Brodu do Tanvaldu a Liberce 25.srpna 1990 neprojel.
Na památku strojvedoucího z osobního vlaku Eduarda Vraštila, který těsně před srážkou stihl varovat cestující a sám neštěstí nepřežil, byl viadukt pojmenován Edův most a na jeho jižním konci stojí pomníček obětem tragédie.
Memoriál obětí železniční tragédie
- Délka běžecké i pěší trati: 18 kilometrů. Start pochodu: v 9.45 - 10.15 hodin na tanvaldském nádraží Českých drah. Start běhu: v 10.30 hodin na tanvaldském nádraží Českých drah. Na stejném místě prezentace účastníků pochodu i běhu od 9.30 do 10.15 hod.
- Trasa trati je zvlášť značena (z větší části po červené turistické značce – Palackého stezce): Z tanvaldského nádraží ČD přes Popelnice, Svárov, Velké Hamry, Plavy, Lhotku, zámek Návarov, Jesenný, Bohuňovsko, závěr údolím Kamenice po červené turistické značce do Spálova.
- Hlavním pořadatelem a sponzorem letošního ročníku memoriálu je Federace strojvůdců České republiky s osobní záštitou člena prezídia federace Janem Zahulou z Jablonce nad Nisou, který se pravidelně běhu zúčastňuje a dosahuje medailových výsledků
- Nejrychlejším běžcem závodu je s časem 1:13:37 z roku 2006 Jiří Čivný ze Slovanu Liberec, mezi ženami pak nejrychlejšího času (1:42:54) dosáhla v roce 2004 Zora Hesová z Liberce